Grootste prijsverlaging in geschiedenis Albert Heijn

Albert Heijn verlaagt zaterdag tweeduizend artikelen tot 35 procent in prijs. Dat is de grootste prijsverlaging sinds de supermarktoorlog een jaar geleden ontbrandde....

Met de operatie Surprise Show begint morgen de derde ronde in de supermarktoorlog. Op 23 oktober 2003 verlaagde Albert Heijn twaalfhonderd A-merkproducten tot 30 procent in prijs, in augustus werden duizend huismerkartikelen gemiddeld 15 procent goedkoper.

Nu gaat het om tweeduizend topmerken 'in de breedte'; eerder werden voornamelijk de best verkochte artikelen in prijs verlaagd.

De prijsoorlog is de grootste in de Nederlandse geschiedenis. Waar Nederland vóór oktober 2003 het duurste supermarktland van Europa was, is het nu een van de goedkoopste.

De prijzenslag is nog lang niet voorbij, zegt bestuursvoorzitter Dick Boer desgevraagd. 'Ik kan dit nog een hele poos volhouden.'

De prijsstrategie van Albert Heijn wordt zeker doorgezet tot 2006, 'en misschien wel langer'.

Volgens Boer hebben supermarkten in het verleden veel te veel aan hun toeleveranciers betaald, zodat ook klanten in de winkels te veel moesten betalen. De bestuursvoorzitter wil de supermarkten van Albert Heijn zodanig 'herpositioneren' dat de winkels uiteindelijk fors goedkoper zijn dan 'minstens twee à drie' van de concurrenten. Tot dusver was Albert Heijn de duurste supermarkt in Nederland.

De verwachting is dat concurrent Laurus, het moederbedrijf van Edah, Konmar en Super De Boer, onmiddellijk met een prijsverlaging zal volgen.

De topman van Laurus, Harry Bruijniks, zegt al maanden dat hij 'nooit zal toestaan' dat Albert Heijn goedkoper wordt dan Super De Boer.

'Een onverstandige uitspraak', zegt Dick Boer. 'Dat is voor een concurrent als Super de Boer niet vol te houden. Albert Heijn heeft meer winkels, meer omzet en een sterkere inkoopkracht.'

Boer verbaast zich erover dat de hele branche zijn strategie van prijsverlaging steeds kopiëert. 'Ik vind dat dom. Concurreren is meer dan alleen je prijzen verlagen. Je moet een positie kiezen in de markt: óf je kiest voor mooie full service supermarkten tegen een redelijke prijs, óf je gaat stunten met je prijzen. Wie geen positie kiest, zal in de nabije toekomst onherroepelijk omvallen.'

Met de operatie Suprise Show wil Albert Heijn zich tevens een klantvriendelijker imago aanmeten.

Tegelijk met de prijsverlaging begint een sinterklaasactie waarbij kinderen in de winkels hun schoen mogen zetten. Daarvoor wordt maandag in alle zevenhonderd Albert Heijnfilialen een schouw neergezet. Als de kinderen hun schoen vanaf 1 december weer ophalen, krijgen ze een attentie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden