Groot deel muziekrechten niet naar componist

Gespecialiseerde reclamebureaus en omroepen verdienen jaarlijks miljoenen euro's dankzij de auteursrechten op jingles en muziek in reclames. De bureaus kregen de rechten in handen van de oorspronkelijke componisten. Door de machtige positie van deze bureaus en de omroepen voelen de muziekmakers zich gedwongen afstand te doen van hun rechten.

Beeld anp

Dit blijkt uit onderzoek van de Volkskrant (+) naar de verdeling van rechten en gesprekken met componisten en diverse betrokkenen. Hans Brouwer van muziekreclamebureau Massive Music is de grootste verdiener; hij staat ingeschreven als componist van ruim duizend nummers. Ook de topmannen van twee andere grote reclamebureaus hebben honderden nummers op hun naam staan.

De betrokken bureaus zijn wereldwijd marktleider bij het leveren van muziek voor reclames op radio, tv of internet. De Amsterdamse firma's MassiveMusic, Sizzer en Soundscape werken voor grote internationale klanten zoals BMW, Barclays en Google. Deze bureaus krijgen betaald door hun opdrachtgever, maar krijgen ook geld door zich als componist van de muziek te laten registreren.

Wie verdienen er aan al die reclamemuziek?

Aan deuntjes voor reclames en tv-programma's worden jaarlijks miljoenen euro's verdiend. Die gaan vooral naar bemiddelaars en omroepen, niet naar de componisten. Het advies van BumaStemra? 'Neem maar een advocaat.' Lees hier meer (+)

Kritiek

De oorspronkelijke componisten hebben kritiek op deze werkwijze. Zij voelen zich verplicht hun rechten op de muziek deels af te staan aan de reclamebureaus. 'De verdeling is oneerlijk. Ik vind het een buitenproportioneel honorarium als de tussenpartij tot het viervoudige ontvangt van het bedrag dat de creatieveling krijgt', zegt een getroffen componist die graag anoniem wil blijven.

De eigenaren van de reclamebureaus vinden dat de componisten dankzij hun bemiddeling de gemaakte muziek veel breder kunnen verspreiden. 'Wij halen de grote internationale klanten binnen voor de componisten', zegt Brouwer van Massive Music.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden