Grolsch te koop na fusie biergiganten

Mondiale bierkoningen AB InBev en SABMiller gaan samen verder en Grolsch is daarbij niet meer welkom. Het Twentse bierbedrijf staat te koop. Wat is het nog waard en wie wil het hebben?

Brouwmeester Leo Snippert werpt een blik in de ketels. Grolsch bezit een van Europa's modernste brouwerijen Beeld Harry Cock

De Twentse bierbrouwerij Grolsch, die in mei 'vierhonderd jaar karakter' vierde, staat sinds donderdag te koop. Dat maakten AB InBev en SABMiller, de mondiale nummer een en twee op de biermarkt, bekend in een gezamenlijk persbericht.

Toen beide biergiganten hun samenwerking begin oktober definitief aankondigden, was al duidelijk dat een aantal van de ruim vierhonderd biermerken moesten sneuvelen om de mededingingsautoriteiten tevreden te houden.

Bijvoorbeeld in de Verenigde Staten, waar de nieuwe kolos straks driekwart van de markt in handen zou hebben. En dus verkocht SABMiller al zijn Amerikaanse belangen aan de Canadees-Amerikaanse brouwer Molson Coors voor een slordige 11 miljard euro. In China, die andere knelmarkt voor het nieuwe bedrijf, zou ook al worden gesproken over verkopen.

Andrei Haret, algemeen directeur van Grolsch, houdt een toespraak op het 400-jarig jubileum Beeld anp

Te koop

En nu, anderhalve maand later, is bekend dat ook in Europa spaanders vallen. Of meer specifiek: dat zowel Grolsch als het Italiaanse Peroni te koop staan. Want hoewel beide biertjes volgens topman Alan Clark 'geliefd zijn bij consumenten en we er erg trots op zijn', zoekt het bedrijf komende weken actief contact met mogelijke kopers.

Met marktbezwaren in Nederland heeft de verkoop niets te maken. Afhankelijk van de te hanteren schatting heeft de nieuwe fusiereus hier straks een marktaandeel van rond de 25 procent. Dat terwijl Heineken zo'n 40 procent van de markt beheerst. Voor het bedrijf de Autoriteit Consument & Markt op zijn dak krijgt, zou het in theorie dus nog een Grolsch (13 procent marktaandeel) kunnen aanschaffen.

Belangrijker is de sterke positie van Grolsch in het Verenigd Koninkrijk en vooral: er is behoefte aan euro's. AB InBev heeft last van de miljardenschuld die het bedrijf aanging toen het besloot SABMiller te kopen. Volgens zakenbank Nomura kunnen Grolsch en het Italiaanse Peroni samen zo'n 1,5 miljard euro opbrengen.

Van ambitie weinig terechtgekomen

Maar wat de reden ook is, het blijft iets vervelends: overbodig zijn bij het belangrijkste bierbedrijf ter wereld. Toch zou de nieuwe situatie voor Grolsch wel eens goed uit kunnen pakken, denken verschillende analisten. Toen het Zuid-Afrikaanse SABMiller de Nederlanders in 2008 voor 816 miljoen euro van de beurs haalde, had het de uitgesproken ambitie om er een internationaal premiummerk van te maken. Vooral in opkomende bierwalhalla's als Afrika, Azië en Oost-Europa moest Grolsch in cafés en supermarkten gebroederlijk naast lokale brouwsels terechtkomen.

Alleen is van die ambitie weinig terechtgekomen. Grolsch produceert 7 jaar later 2,6 miljoen hectoliter bier per jaar waarvan nog altijd 1,5 miljoen hectoliter in Nederland wordt verkocht. 'Grolsch heeft het onder SABMiller sinds 2008 niet bepaald fantastisch gedaan, ondanks die ambitieuze plannen', zegt Robert Jan Vos, analist bij ABN Amro.

'Ze zijn qua omzet, winstgevendheid en productie nauwelijks iets opgeschoten. Sterker nog: ik denk dat het achteruit is gegaan. Gelukkig is de partij die Grolsch straks koopt per definitie kleiner dan de vorige eigenaar. Want hoe kleiner de koper, hoe belangrijker Grolsch relatief gezien zal worden', zegt Vos. 'Onder de vleugels van het nieuwe bedrijf had Grolsch, vanwege zijn omvang, waarschijnlijk niet de aandacht gekregen die het verdient', zegt ook analist Karel Zoete van de Rabobank.

Wie zijn de jagers?

En dus is het jachtseizoen sinds donderdag geopend in Enschede. Maar wie de precieze jagers zijn, is vooralsnog onduidelijk. Kopers zullen Grolsch in ieder geval niet aanschaffen om de Nederlandse markt te veroveren, al was het maar omdat Nederlanders steeds minder drinken. Over de grens echter, kan het bier, mits goed gepresenteerd, zomaar een luxe premiummerk worden à la Heineken. Daar komt bij dat Grolsch een van de modernste en meest efficiënte brouwerijen van Europa bezit - ook een pluspunt.

Grolsch zelf laat weten nog geen idee te hebben hoe het briefpapier er over een paar maanden uitziet, en dat die boodschap donderdagochtend ook aan het eigen personeel is verkondigd. Wel zingen er al verschillende namen rond. Zo zou bierbedrijf Molson Coors geïnteresseerd zijn, vooral omdat het nu al de Engelse versie van Grolsch brouwt in een van zijn fabrieken. Ook zou het Deense Carlsberg meedoen aan de stoelendans, net als drankreus Diageo, Heineken, Bavaria wellicht en een zwik private equity-bedrijven.

Haken en ogen

Toch kleven er aan vrijwel al die kandidaten de nodige mitsen en maren. Zo zit Molson Coors momenteel wat krap bij kas vanwege de eerder genoemde overname van de Amerikaanse SABMiller-onderdelen voor 11 miljard euro. Ook voor het herstructurerende Carlsberg en het relatief kleine Bavaria vormt geld waarschijnlijk een bezwaar. Aan private equity-partijen kleeft dan weer het nadeel dat ze geen distributiekanalen hebben in de opkomende markten, terwijl het toekomstige Grolsch het daar van moet hebben.

Over één gegeven lijkt iedereen het overigens eens: overname van usual suspect Heineken is op voorhand uit te sluiten. Inclusief Grolsch zou Heineken meer dan de helft van de Nederlandse biermarkt in handen hebben, wat veel te veel is. En al kreeg Heineken toestemming van de waakhonden, dan was het waarschijnlijk toch niet geïnteresseerd gezien de ruime keuze aan vergelijkbare Nederlandse pilsjes die het nu al in zijn portefeuille heeft.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden