Groene zeep wordt echt groen: iconische Driehoek in handen van duurzame zeepondernemer

De oer-Hollandse groene zeep van Driehoek wordt nog iets groener. Sinds deze maand is het iconische zeepmerk van Unilever in handen van een duurzame zeepondernemer uit Haarlem. Marcel Belt, voormalig manager van Unilever en oprichter van de Green Soap Company, wil het ongeparfumeerde schoonmaakmiddel nieuw leven inblazen door de verpakking recyclebaar te maken en de 'groenheid' van de zeep beter te vermarkten.

De zeep, gemaakt van milieuvriendelijke plantaardige oliën als raapzaad- en lijnzaadolie, is al groen, zegt Belt. 'Alleen beseffen consumenten dat niet.' Driehoek past daarom goed in zijn duurzamezeeplijn. Alle producten van de Green Soap Company zijn proefdiervrij, gemaakt met biologische oliën en verpakt in recyclebare flessen.

Belt, die eerder ook directeur was van Reckitt Benckiser (het bedrijf achter schoonmaakmiddel Vanish), is blij met zijn aankoop. 'Driehoek is een mooi en weerbarstig merk dat al 120 jaar op de markt is.' Maar bij Unilever was het een 'kruimel tussen de andere schoonmaakmiddelen', zegt hij. Een woordvoerder van Unilever bevestigt dat. Driehoek was bijvangst in de overname van een pakket grote merken dat Unilever in 2010 van Sarah Lee kocht. En het zeepmerk bleef klein tussen de andere huishoudelijke producten, van grotere en internationalere merken. 'Driehoek zal bij Belt weer de aandacht krijgen die het nodig heeft om te groeien', aldus de woordvoerder.

De productie verhuist naar de fabrieken van de Green Soap Company in Etten-Leur en Mijdrecht. Aan de zeepformule gaat hij niet sleutelen. De geuren (zoals vanille, katoen en kruidnagel) die hij samen met een parfumhuis ontwikkelde voor zijn Green Soap-producten heeft Driehoek niet nodig, vindt hij. 'Groene zeep ruikt naar thuis en naar vroeger. Dat is een belangrijke eigenschap die ik niet wil veranderen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.