‘Groene producten leveren op termijn altijd meer op’

Een kwart van de omzet van Philips is ‘duurzaam’. ‘We schaken op zes borden.’..

Philips heeft vorig jaar een kwart van zijn omzet behaald uit ‘groene’ producten. Een jaar eerder was dat nog 20 procent, blijkt uit het duurzaamheidsrapport van Philips, dat maandag verschijnt. Volgens Rudy Provoost, de baas van de lichtdivisie, gaat het concern de doelstelling halen om over drie jaar 30 procent van de omzet te halen uit groene producten, ondanks de crisis.

Waar komt de groei in 2008 vandaan?

‘Alle sectoren hebben bijgedragen, al scoort met name de lichtdivisie goed. Ruim de helft van de omzet bestaat daar uit energie-efficiënte technieken, zoals fluorescentielampen en leds.’

Een aantal Amerikaanse Philips-onderdelen, zoals Genlyte, zijn buiten de cijfers gehouden. Leeft het milieu daar niet?

‘Integendeel. Een bedrijf als Genlyte is toonaangevend in de groene lobby in de VS. Ze hebben daar veel invloed op beleidsmakers. Maar we moeten hun manier van rapporteren afstemmen op Philips. Dat vergt enige tijd. Ik verwacht dat ze volgend jaar meegenomen worden in onze rapportage.’

Wanneer is een product ‘groen’?

‘Daarvoor hebben we een heel strakke definitie. We kijken naar zes gebieden, waaronder energie- efficiency, verpakking en schadelijke stoffen. Als op een van die gebieden een verbetering is van ten minste 10 procent, krijgt een product het predicaat groen.

‘Maar de meeste producten presteren veel beter. En we streven ernaar op alle zes de gebieden te scoren. We schaken op zes borden en willen ons op geen enkel veld remise veroorloven.’

Belemmert de crisis de groene ambities niet?

‘Er is een paradox ontstaan: de financiële middelen om te investeren in groene producten zijn nu niet altijd beschikbaar. Aan de andere kant hebben duurzame producten aangetoond dat ze op termijn meer opbrengen. Daarom moeten overheden fiscale prikkels en stimuleringsplannen ontwikkelen, zodat bedrijven de hogere investeringen kunnen doen. Dit dilemma moeten we ontwarren. Philips blijft in elk geval op koers met de ontwikkeling van duurzame producten. Het is nu alleen even volhouden.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden