‘Groen is ten onrechte geclaimd door links’

Hij weet alles van rijkeluisspeeltjes. Maar geld en groen bijten elkaar niet, vindt Yves Gijrath. Dus komt hij met de glossy Green.2..

Het is onzin dat miljonairs per se in grote benzineslurpers rondrijden’, zegt Yves Gijrath. Als uitgever van Miljonair en bedenker van de Miljonair Fair is hij deskundig op het gebied van rijkeluisspeeltjes. Maar ook ecologisch bewustzijn is hem niet vreemd, want sinds vorige week geeft Gijrath (41) Nederlands eerste groene glossy uit: Green.2. De vraag of groot geld en groen elkaar niet bijten, ergert hem zichtbaar.

De uitgever van de gelikte Miljonair, Jackie en JFK geeft plotseling een tijdschrift uit met als slogan ‘van ego naar eco’. Past dat bij elkaar?

‘Groen is van ons allemaal. Groen is niet links of rechts, arm of rijk. Wereldwijd zijn juist vermogende mensen sterk betrokken bij het creëren van een betere wereld. Groen is geclaimd door links. Waarom? We moeten allemaal voor groen kiezen.

‘En dan rijdt iemand een keer in een Hummer. Daar gaat het niet om, een auto is niet asociaal. Als je het zo bekijkt, kun je Al Gore gelijk parkeren. Zijn levensstijl is helemaal niet milieuvriendelijk. Maar zijn boodschap is goed en komt over.

‘Geld verdienen is niet vies. De manier waarop sommige durfinvesteerders bedrijven misbruiken om zoveel mogelijk geld weg te slepen is walgelijk, maar met winst maken op zich is niets mis. Geld is belangrijk om ambities te verwezenlijken.’

Welke ambitie verwezenlijkt u met een groene glossy?

‘Ik wil elk jaar een nieuw project op poten zetten, een evenement of een tijdschrift. En ik doe alleen projecten die ik boeiend vind. Dit jaar is dat Green.2.

‘Het idee is opgeborreld aan de keukentafel. Ik merkte dat iedereen om me heen bezig was met milieu en duurzaamheid. Het is nummer één op zowel de linkse als de rechtse politieke agenda. Groen is geen trend, het is de realiteit. We gaan nu een nieuw tijdperk in, net als bij de komst van internet.

‘Er komt een ongelooflijke hoeveelheid informatie op ons af over het milieu en duurzaamheid. Wat is waar, wat is onzin? Ik wil dat Green.2 duidelijkheid schept en antwoorden geeft.’

Waarom heeft u gekozen voor een papieren tijdschrift? Is de tijd van papier niet voorbij?

‘Papier verdwijnt niet, digitaal kan het nooit van papier winnen. Niks is zo heerlijk als die zachte plof op de deurmat op zaterdagochtend, om vervolgens met een kopje koffie te bladeren en te lezen.

‘Papier wordt wel kleiner. Uitgevers moeten zich anders opstellen. Ik begin met print, en bouw op internet een gemeenschap. De glossy is voor het gevoel, voor de identiteit van de groep, op internet worden discussies gevoerd.

‘Maar alleen een blad en een site zijn niet genoeg. Mensen zoeken beleving. Dus gaan we ook evenementen organiseren en discussies met autoriteiten en congressen voor de consument.’

Wanneer is Green.2 winstgevend?

‘Ik denk niet in die termen. Ik kan niks met een uitspraak als ‘over drie jaar winstgevend’. Volgens mij kun je niet verder dan een jaar vooruit kijken, het leven is niet te voorspellen. Ik begin gewoon ergens aan, ik zit er bovenop en ik zie wel hoe het loopt.

‘En ach, winst... Ik ben niet bezig met extreme rendementen. Misschien dat dat gek klinkt, ik ben tenslotte uitgever van Miljonair. Maar ik vind het belangrijker dat het project me boeit. Dat is ook winst. Dan ben ik tevreden met minder resultaat.’

De abonnementsprijs (30 euro voor zes nummers) is ronduit laag. Verwacht u veel inkomsten uit advertenties?

‘Bedrijven bellen ons nu al om te vragen waarom zij niet zijn benaderd voor een advertentie. En het eerste nummer is nog maar net uit. We zijn niet gaan leuren met presentaties, maar toch staat Green.2 vol advertenties.

‘Het leeft in de markt. Er zijn ook bedrijven die het belangrijk vinden dat er een groene glossy is. Cartier benaderde ons bijvoorbeeld uit zichzelf. Je zou het niet verwachten, maar zij zijn ook groen bewust. Ze wilden heel graag adverteren.

Mag iedereen in Green.2 adverteren?

‘We gaan niet zwaaien met het vingertje, maar we letten wel op.’

Welk groen doel gaat uzelf aan het hart?

‘We moeten aandacht schenken aan de watervoorziening. Wat mij betreft is blauw heel groen. Zoet water gaat een schaars goed worden. Wij hebben nu nog water in overvloed, kunnen douchen zolang we willen, maar landen ver weg hebben die luxe niet. Ik waardeer Willem-Alexander enorm, hij heeft het thema hoog op de agenda gezet.

‘Ook minister voor Ontwikkelingssamenwerking Koenders vind ik een bijzondere man. Ik ben er trots op dat hij een column in het blad heeft. Zijn agenda klopt en je kunt zien dat hij meent wat hij zegt. Koenders deugt gewoon. Hij is een voorbeeldige minister.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden