Groeipotentieel in China voor Heineken nog niet bewezen

De Nederlandse bierbrouwer Heineken legt het komende jaar de nadruk op groei in de Verenigde Staten en Rusland. Daarnaast blijven innovatie en het besparen van kosten centraal staan in het bedrijfsbeleid....

Terwijl veel andere bedrijven hun hoop juist op China hebben gevestigd, laat Heineken dat land enigszins links liggen, zo bleek woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers van het drankenconcern. Van Boxmeer: ‘Het is geen afwachtende houding, we zitten nu ongeveer tien jaar in het land en we houden de markt er goed in de gaten. De winstgevendheid van China is voor ons nog niet bewezen. Wel hopen we dit jaar break even te draaien. Maar voor ons merk zien we veel meer groeipotentieel in landen als Indonesië, Cambodja en Thailand.’

Veel meer verwacht Van Boxmeer van de lucratieve markt in de Verenigde Staten. Heineken is in grootte de tweede bierimporteur van de VS, en de op drie na grootste bierverkoper in het land.

In maart begint dan ook de miljoenencampagne om het nieuwe Heineken Premium Light aan de man te brengen. Het speciaal voor de VS gebrouwen light-bier, met weinig calorieën en 3,2 procent alcohol, gaat de strijd aan met de populaire Amerikaanse biermerken als Coors Light en Budweiser Light.

De brouwer houdt vast aan de strategie deels autonoom te groeien door meer uit te geven aan reclame en nieuwe producten op de markt te brengen. Het andere deel van de groei komt uit het overnemen van kleinere brouwerijen.

Volgens Heineken werd vooral in Zuidoost-Azië, Spanje, Groot-Brittannië, Duitsland, Chili, Argentinië en in het Midden-Oosten meer afgezet. In Nederland, Frankrijk en Italië daalde de bierconsumptie. In Nederland werd vorig jaar 1,7 procent minder bier verkocht. Ondanks de prijsoorlog in de Nedelandse supermarkten wist Heineken de bierprijs te verhogen.

De voortzetting van het eerder ingezette besparingsprogramma gaat wereldwijd banen kosten. Op aantallen wil de raad van bestuur niet ingaan. Eind 2008 moet jaarlijks 200 miljoen euro aan kosten worden bespaard.

Het concern zag de nettowinst met 18,5 procent stijgen tot 761 miljoen euro. De omzet nam in 2005 met 7,3 procent toe tot 10,8 miljard euro in vergelijking met een jaar eerder.

Voor dit jaar verwacht de bierbrouwer dat de winstgroei niet boven de 5 procent zal uitkomen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden