Groei Schiphol staat al vast voor kabinet

Nederland moet de poort van Europa blijven. Aan de doorvoer- en distributiefunctie van de Rotterdamse haven en Schiphol mag niet worden getornd....

THOM MEENS

Van onze verslaggever

Thom Meens

DEN HAAG

De werkgroep heeft uit de opdracht van het kabinet geconcludeerd dat de aanleg van de Tweede Maasvlakte bij Rotterdam, uitbreiding van Schiphol en de overige miljardeninvesteringen in de economie niet ter discussie mogen worden gesteld.

De ambtenaren brengen van de zomer advies uit, maar uit een interne rapportage blijkt dat de grote projecten noodgedwongen ongemoeid worden gelaten. 'De regering gelooft niet in ingrijpen in de sectorstructuur van Nederland', concludeert de werkgroep.

Dat betekent dat het kabinet vasthoudt aan Nederland als distributieland. Aanleg van de Betuwelijn, de HSL-Noord en Zuid, de Tweede Maasvlakte en een uitbreiding van Schiphol zijn in die visie onontkoombaar. Nederland moet immers het Europese achterland snel kunnen bedienen.

Het kabinet heeft de werkgroep niet opgedragen met de aanleg van een nieuwe Maasvlakte en een tweede Schiphol rekening te houden, maar het heeft wel duidelijk gemaakt dat Nederland zijn jarenlange functie als distributieland moet handhaven. De werkgroep heeft daaruit conclusies getrokken.

In de tussentijdse rapportage aan de regering schrijft de groep dat de besluitvorming over de toekomst van de nationale luchtvaart-infrastructuur, de tweede Maasvlakte en de grote infrastructurele projecten - 'de kortetermijnbesluiten' - ongemoeid wordt gelaten in de adviezen over de koppeling van milieu en economie. 'Deze indringende afwegingen blijven buiten het advies.'

Uit het stuk blijkt dat de ambtenaren concluderen dat deze besluiten al zijn genomen in de boezem van het kabinet. De ambtenaren denken nog wel een rol te kunnen spelen bij de besluitvorming op middellange termijn, de agenda 2000-plus van premier Kok. 'Maar over die agenda bestaat nog geen overeenstemming.'

De nota milieu en economie wordt deze zomer door het kabinet uitgebracht. In de nota geeft het kabinet aan voor welke dilemma's de samenleving komt te staan. Het gaat daarbij vooral om de vraag of de economie mag groeien ten koste van het milieu.

In de komende discussie over de toekomst van Schiphol zegt het kabinet dat groei alleen kan als dat niet gaat ten koste van het milieu. De werkgroep die de nota schrijft, denkt daar anders over. Die heeft uit de taakopdracht van het kabinet afgeleid dat Nederland zijn plaats als mainport van Europa moet handhaven. In dat geval staat uitbreiding van Schiphol buiten kijf.

Volgens fractieleider Rosenmöller van GroenLinks in de Tweede Kamer maakt het kabinet met deze visie elke discussie over de ruimtelijke ontwikkeling van Nederland tot ver in de volgende eeuw onmogelijk.

'Als je nu aan ambtenaren opdracht geeft de distributiefunctie van Nederland buiten de beschouwing te laten, doorbreek je de relatie tussen milieu en economie voor decennia. De investeringen voor de Tweede Maasvlakte, Schiphol en de overige infrastructuur gaan door tot ver in de volgende eeuw. Voor de afweging tussen milieu en economie blijven dan alleen de krenten over', zegt Rosenmöller.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden