'Groei Schiphol levert 15 jaar tijdwinst op'

Als Nederland de groei van de luchtvaart op Schiphol concentreert, betekent dat een tijdwinst van vijftien jaar ten opzichte van welke andere oplossing ook....

Van onze verslaggever

Thom Meens

DEN HAAG

De ambtenaren adviseren het kabinet in de Integrale Beleidvisie Luchtvaart om eerst en vooral te kijken of groei van Schiphol haalbaar is. Pas als dat niet kan, moet worden onderzocht of Schiphol enkele satellieten kan krijgen. In laatste instantie moet een geheel nieuwe luchthaven worden bekeken. Maar over die laatste oplossing wordt gezegd dat ze veel te duur is.

Het ambtelijke advies maakt duidelijk dat er nog grote onzekerheid is over de maximale hoeveelheid passagiers die Schiphol kan verwerken. De ene berekening gaat uit van negentig miljoen passagiers binnen de bestaande milieugrenzen, een andere van amper 45 miljoen.

Minister De Boer zei donderdag in de Tweede Kamer dat negentig miljoen haar ongeloofwaardig voorkomt. Het ongeloof van De Boer wordt bevestigd door een onderzoek van de ambtelijke werkgroep 'milieuberekening TNLI'. In de Notitie hercontingentering schrijft de werkgroep dat bij zestig miljoen passagiers en 4,5 miljoen ton vracht op Schiphol 22 duizend extra huizen 'boven de geluidsgrenzen' komen.

In de Integrale Beleidsvisie wordt ervoor gepleit de verschillen nader te onderzoeken. 'Het is noodzakelijk beter te weten wat er mogelijk is binnen de huidige geluidsgrenzen', is een van de constateringen.

De ambtenaren adviseren het kabinet vast te houden aan 'absolute ontkoppeling' van groei van de luchtvaart en milieuoverlast. In gewoon Nederlands betekent dit dat meer vliegtuigen niet mag leiden tot meer geluid en vervuiling.

Als Schiphol de groei van de luchtvaart moet verwerken, zal de luchthaven een tweede parallelle Kaagbaan moeten krijgen. De Buitenveldertbaan wordt dan afgebroken. Dat scheelt vooral aan geluidhinder in Amstelveen en Buitenveldert.

Een onderraad van het kabinet bespreekt het Schiphol-besluit volgende week donderdag. Een dag later is het in de ministerraad aan de orde.

Volgens kringen rond het kabinet is er haast geboden met de besluitvorming omdat minister De Boer binnenkort naar Indonesië en vervolgens naar Japan vertrekt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden