Groei digitale abonnees compenseert dalende oplage papieren krant niet

Een groeiend aantal mensen neemt een digitaal abonnement op een krant. Maar dat compenseert niet de daling van het aantal papieren abonnees. In 2016 daalde de papieren oplage van de Nederlandse kranten nog eens met 5 procent tot 2.343.518. Dat zijn er twee miljoen minder dan rond de eeuwwisseling.

Aantal papieren abonnees blijft dalen Beeld anp

Grootste verliezer is De Telegraaf, die meer dan de helft van de lezers kwijtraakte. Vorig jaar daalde de oplage nog eens met 8 procent naar 382 duizend abonnees. Dat betekent dat elke dag 94 Telegraaflezers weglopen.

Andere kranten hebben echter geen reden zich daarover in de handen te wrijven. Ook zij zagen de papieren oplage dalen: het AD 6 procent, NRC 5,5 procent, de Volkskrant 3 procent, Trouw 2 procent en Het FD 1 procent. Bij de regionale kranten gaat de oplagedaling iets langzamer. Daar is het verlies 3,4 procent tegen 5,4 procent bij de landelijke kranten. Ook de gratis krant Metro daalt.

De digitale oplage van de kranten steeg vorig jaar met met 26 procent naar 377.125. De Volkskrant is hier het grootst met 88.535 digitale abonnementen, gevolgd door NRC (65.986), De Telegraaf (43.636), AD (34.020) en Het FD (29.787).

De oplagecijfers worden vastgesteld door het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM), dat ze donderdag bekendmaakte. De cijfers zijn een ingewikkelde puzzel. De NOM gaat uit van de totale gerichte oplage van kranten. Hier zit de losse verkoop niet bij. Hybride abonnees (mensen die bijvoorbeeld alleen op zaterdag de krant hebben) tellen voor eenzesde mee, terwijl ze in het aantal abonnees volledig meetellen.

Vorige week maakte het NOM al cijfers bekend over het bereik van de dagbladen, waarbij wordt onderzocht hoeveel mensen de krant lezen. Daaruit kwam naar voren dat het bereik van de AD Dagbladen in het eerste kwartaal van dit jaar op 1,32 miljoen lezers uitkwam. Daarmee overtrof het AD voor het eerst De Telegraaf, die door 1,3 miljoen mensen werd ingezien. De Volkskrant had een bereik van 750 duizend, een stijging van 3 procent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.