Gratis naar het Dolfinarium of een iPad? Sluit een zorgverzekering af

Het blijft een jaarlijks terugkerend leed: het kiezen van een nieuwe zorgverzekeraar. Het afsluiten van het jaar betekent immers ook het afsluiten van een nieuwe zorgverzekering. De afgelopen jaren is de concurrentiestrijd tussen de verschillende zorgverzekeraars flink opgelaaid, met als gevolg dat ze harder dan ooit hun best moeten doen om klanten aan zich te binden. Verzekeraars gebruiken kortingen op de premie of cadeaus om twijfelaars over de streep te trekken. Zo kan een nieuwe zorgverzekering een Xbox One, iPad of een jaar gratis naar het Dolfinarium opleveren.

null Beeld anp
Beeld anp

Hoogleraar gezondheideconomie Wim Groot zegt vandaag in De Telegraaf hierover dat dit 'niet is waarvoor premiegeld is bedoeld. Zorgverzekeraars kunnen het geld beter teruggeven aan hun klanten.'

Sinds de invoering van de basispolis in 2006 wordt er door de Nationale Zorgautoriteit (NZa) aangemoedigd om elk jaar van verzekeraar over te stappen. Dit zou de concurrentiestrijd vergroten en uiteindelijk leiden tot beter betaalbare zorg. 'Wat verzekeraars vervolgens doen om nieuwe klanten te werven, is onderdeel van hun bedrijfsvoering', zegt een woordvoerder van de NZa.

Billy Elliot

En bij die bedrijfsvoering zit nu precies het probleem, volgens Wim Groot. In een reactie tegen de Volkskrant zegt hij: 'De cadeautjes worden nu gebruikt om mensen over te halen, terwijl premies zijn bedoeld om zorg in te kopen.'

Die cadeautjes lopen nogal uiteen. Zo geeft een verzekering bij de Hema recht op een jaar lang 10 procent korting op het gehele assortiment. Ook mogen de kinderen gratis naar het Dolfinarium of Walibi Holland. En als je lid bent van Veronica, profiteer je extra van een overstap naar zorgverzekeraar Menzis: er liggen kaartjes voor Billy Elliot of Moeder, ik wil naar de Revue op je te wachten. 'Zorgverzekeraars zouden moeten concurreren door middel van lage premies en betere zorg, niet met cadeaus', aldus Groot.

Tussenpersoon United Consumers spant de kroon als het gaat om het weggeven van cadeaus. Als je via hen overstapt naar zorgverzekeraar VGZ, kun je kiezen voor korting in geld of deze korting omzetten in een Xbox One of iPad Air 2.

'Logische kosten'

'Tussenpersonen zoals United Consumers of vergelijkingssite Independer krijgen per verkochte polis een commissie', stelt Wynand van de Ven, hoogleraar sociale ziektekostenverzekering aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. 'Het is dus ook logisch dat ze proberen om zoveel mogelijk mensen polissen via hun sites te laten afsluiten. Zoals het ook logisch is dat zorgverzekeraars marketingmiddelen gebruiken om mensen aan zich te binden. Cadeautjes horen daar ook bij.'

Van de Ven is het dan ook niet eens met de kritiek zoals Wim Groot die uit. 'Je kunt vraagtekens zetten bij marketingkosten, maar het zijn logische kosten voor een bedrijf.' Waarom er dan zoveel onbegrip is voor het 'Sinterklaasje spelen'? 'Ik denk dat dat is omdat zorg een collectief goed is. Als je een auto koopt, word je ook doodgegooid met aanbiedingen, maar bij zorg kun je daar nog blijkbaar niet mee aankomen.' Hij benadrukt: 'De mogelijkheid om over te stappen houdt verzekeraars scherp, en keuzevrijheid is een groot goed.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden