Gps in de achteruitkijkspiegel

Het is een briljant idee, een navigatiesysteem in de achteruitkijkspiegel. Dat verlost de automobilist van een hoop ellende. Want die gps-apparaten met zuignappen en stroomdraden, dat is toch eigenlijk geen gezicht.

Dus TomTom, Garmin en Mio, maak je op voor stevige concurrentie nu een relatieve nieuwkomer met een apparaat op de markt komt dat veel eleganter is dan jullie zuignapkastjes.

Het gaat om de Anyway 400 navigatiespiegel. Een achteruitkijkspiegel met aan de rechterzijde een klein aanraakscherm. Dit lcd-schermpje doet dienst als navigatie-instrument.

Inbouwspecialist
De spiegel komt op de plaats van de bestaande – die moet dus worden verwijderd, al zijn er ook weer opzetversies die over de bestaande achteruitkijkspiegel geschoven kunnen worden. Dat verwijderen en inbouwen moet gebeuren door een inbouwspecialist, omdat het apparaat voorzien moet worden van een elektriciteitskabeltje.

Dat is even een hobbel, maar als het apparaat eenmaal is ingebouwd, is de automobilist die zich geen dure inbouw-gps kan veroorloven voorgoed verlost van rondslingerende draden en onwillige zuignappen.

De plek lijkt ook logischer: in de achteruitkijkspiegel, waar de blik toch al geregeld op wordt gericht. Dan zie je in een oogopslag of er sprake is van bumperklevers én of men op de juiste weg is. Dat niemand daar eerder op gekomen is.

Zoekende zielen
Het apparaat werkt met de navigatiesoftware van Route66, dat al jaren goede diensten bewijst aan zoekende zielen. De Anyway 400 kan ook mp3’s afspelen, evenals video’s, en kan foto’s tonen. Het schermpje is klein, maar precies groot genoeg. En het is tegelijk een handsfree-pakket voor wie over een mobieltje beschikt met bluetooth.

Helaas zijn er ook minpunten. Steeds meer auto’s worden voorzien van ‘intelligente’ achteruitkijkspiegels, die bijvoorbeeld automatisch dimmen als ’s nachts sprake is achteropkomend verkeer. Of die ledlampjes bevatten voor de parkeersensoren.

Wie zo’n moderne achteruitkijkspiegel heeft, zal vermoedelijk niet gaan slopen, want de Anyway mist bijvoorbeeld de automatische dimfunctie. Deze categorie automobilisten blijft overgeleverd aan de navigatiekastjes voor op de ruit.

Opgeborgen
Er is nog een probleem: de navigator kan niet worden opgeborgen in de kofferbak als de auto wordt geparkeerd. Het nadeel van de zuignapapparaten is tegelijk hun voordeel: je kunt ze meenemen om te voorkomen dat autokrakers die klus voor je klaren.

De relatieve onbekendheid van de Anyway draagt er voorlopig misschien toe bij dat het geen hot item is onder junks, maar de kans bestaat natuurlijk dat je na een bezoek aan de binnenstad van Amsterdam tot de ontdekking komt dat binnen uit het autodak alleen nog maar een bosje elektriciteitsdraden steekt.

Nog iets: wie iets te enthousiast drukt op het navigatieschermpje, verandert de stand van de spiegel. Dat leidt vrij snel tot ergernis.

Al deze nadelen maken de Anyway 400 toch weer niet tot de ideale routevinder. Hij heeft onmiskenbaar voordelen boven de modellen van TomTom en Garmin. Maar dus ook nadelen. Wij kiezen vooralsnog toch maar voor de vermaledijde zuignap.

Anyway 400 demo. (Nyway) Beeld
Anyway 400 demo. (Nyway)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden