Winnaar & Verliezer Van de week

Gouden slag in Tenten, Grote Gok in Wiet

Deze week in de winnaar en verliezer van de week: de ‘Rolls-Royce onder de tenten’ is overgenomen en een grote gok in de wereld van de wiet. 

Winnaar van de week Oonk is kampeerder: ‘maar dat betekent niet dat je ook verstand hebt van de markt.’ Foto Doréma

Private equity en de Achterhoek lijken geen voor de hand liggende combinatie. Maar donderdag nam opkoopfonds Sunshine Group uit Doetinchem De Waard (de ‘Rolls-Royce’ onder de tenten, zoals het in deze krant werd beschreven) over.

Deze tentenfabrikant (geen familie van de auteur) ging twee weken geleden failliet. En nu wordt er weer nieuw leven ingeblazen door Sunshine, dat in 2010 werd opgericht met als eerste overname Doréma, een producent van voortenten.

Ceo is Hans Oonk, die met drie zakenvrienden in het bedrijf stapte via een zogenoemde MBI (management buy-in). Oonk verdiende zijn sporen in de grafische industrie (Bührmann-Tetterode en Roto Smeets) voordat hij bij Sunshine kwam. ‘Ik ben kampeerder, maar dat betekent niet dat je ook verstand hebt van de markt.’ Sinds die tijd heeft Sunshine ook de vouwwagens van Alpenkreuzer en de Glamlodge-tenten overgenomen. De overname van De Waard moet de kers op de taart zijn. Sunshine had al productiebedrijven in Slovenië, waar voortenten worden gemaakt. Met De Waard krijgt het nu ook een fabriek in Tsjechië. Een mooie synergie, omdat productie kan worden overgeheveld.

Alleen zegt Oonk niet wanneer en hoe  via een beursgang of overname. Zeker is dat er geld aan zal moeten worden verdiend. En meer dan de spaarrente op de bank.

Hopelijk zet zoonlief niet de mooie erfenis van vader Sands op het spel. Foto RV

Het is een grote gok. Deze week maakte de miljardair Rob Sands bekend bijna 4 miljard dollar (3,5 miljard euro) te steken in de productie van wiet. In 2017 kocht hij al voor 245 miljoen dollar een klein belang in Canopy Growth, een producent van marihuana voor medicinale doeleinden. En nu legt Sands via de door vader opgebouwde beursgenoteerde houdstermaatschappij Constellation Brands producent van wijn en bier, waaronder het populaire zomerbiertje Corona  daar 4 miljard bij om dat belang uit te breiden naar 38 procent.

Dat is een gigantisch bedrag voor een kleine producent met een omzet van enkele miljoenen die helemaal geen winst maakt. Maar Sands gokt erop dat marihuana ook voor recreatief gebruik zal worden gelegaliseerd  eerst in Canada en dan in de rest van de wereld. Dan zou de vraag exploderen en moeten die miljarden worden terugverdiend.

Het is niet alleen de vraag of dat gebeurt. Het is ook de vraag wie in dat geval de winnaars worden. De legale wietmarkt is de illegale niet. Wiet is niet bepaald hightech, zoals iedereen met enkele hennepplanten weet. Als het zover komt, zijn er zoveel kapers op de kust dat de waarde van Canopy Growth kan verschrompelen. Hopelijk zet zoonlief niet de mooie erfenis van vader Sands op het spel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.