Gouden Loeki voor afscheidsreclame Harry Piekema

Albert Heijn heeft de beste reclame van het jaar gemaakt. De Ster Gouden Loeki 2015, de publieksprijs voor de leukste reclame, werd uitgereikt aan de reclame 'Meneer Van Dalen neemt afscheid'.

In de commercial neemt acteur Harry Piekema na tien jaar afscheid van zijn rol als Meneer Van Dalen in de commercials van Albert Heijn en zijn alle hoogtepunten op een rij gezet.

Volgens de Ster is de prijs een eerbetoon aan het reclame-icoon Van Dalen. Dat zijn afscheidsspotje er met de prijs vandoor gaat, bewijst dat 'het Nederlands publiek deze supermarktmanager in het hart heeft gesloten', aldus Ster-woordvoerster Sabine van Aken. Ondanks tientallen nominaties is het de eerste keer dat Albert Heijn de Gouden Loeki wint.

Naast Albert Heijn waren onder andere Jumbo, Centraal Beheer Achmea, Fiat, Interpolis, KPN, Heineken, WNF en Unox genomineerd.

Vorig jaar won KNGF de publieksprijs met de reclame 'Buddyhond'. Onder eerdere winnaars zijn klassiekers als 'Bommetje' van Melkunie (1997), 'Goeiemoggel' van KPN (2007) en 'Pietertje' van Calvé Pindakaas (2010).

Het leven na Van Dalen

Er is ook nog een leven ná supermarktmanager Van Dalen, ontdekt acteur Harry Piekema. Lees hier het interview uit december 2015 (+).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden