Gorinchems concern ziet overname Friese werf als buitenkansje Damen aast op noodlijdende FSW

Damen Shipyard Group uit Gorinchem is de belangrijkste kandidaat voor overname van de noodlijdende scheepswerf Frisian Shipyard Welgelegen (FSW) uit Harlingen....

Van onze verslaggever

HARLINGEN

Die houden echter een slag om de arm omdat de andere aandeelhouder, Central Industry Group (CIG) uit Groningen, zelf in een overname van FSW is geïnteresseerd en bovendien 'falend ondernemer' Van der Schoot niet een goede deal met Damen gunt. CIG is reeds eigenaar van een andere Friese scheepswerf, Tille in Kootstertille.

Damen laat momenteel de boeken van FSW onderzoeken. Twee lijken zijn al uit de kast gerold. Een Noorse rederij diende al eerder een schadeclaim in van acht à negen miljoen gulden wegens een vertraging bij de oplevering van drie auto-transportschepen. Gisteren kwam daar een beslaglegging van Van Wijnen. De aannemer heeft nog een half miljoen gulden tegoed van de scheepswerf. Van Wijnen bouwde het nieuwe complex van FSW.

Damen ziet de overname van FSW, dat een kleine driehonderd werknemers telt, volgens deskundigen als een buitenkansje. FSW werd enkele jaren geleden, toen de buitendijkse werf in Harlingen in gebruik werd genomen, geafficheerd als 'de modernste werf van Europa'. De Harlinger werf levert schepen op tot een lengte van 145 en een breedte van dertig meter.

Een werf voor grotere schepen lijkt dan ook een welkome aanvulling op de kernactiviteiten van Damen: luxe jachten, middelgrote schepen en sleepboten. Bij de diverse werven van Damen, dat een omzetstijging verwacht van 635 miljoen gulden dit jaar naar 750 miljoen in 1998, werken 1550 mensen.

FSW verloor vorig jaar zeven ton bij een omzet van 115 miljoen gulden. Dit jaar wordt een miljoenenverlies verwacht. Bovendien is de orderportefeuille voor nieuwe schepen bijna leeg. De reparatie-afdeling voor grote schepen draait wel goed. Naar verwachting moet Damen diep in de buidel tasten voor FSW.

De teloorgang van de Friese werf begon met de bouw van een nieuwe suikercarrier voor Australië in 1995. De Franse leverancier van de interne suikerunits ging failliet. Brand in de overdekte hal, veroorzaakt door laswerkzaamheden, zorgden voor een oponthoud van maanden. Een directe schade van twintig miljoen gulden, alsmede vertraging in de bouw van de Noorse autocarriers, was het gevolg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden