Google schikt klikfraude

Google schikt voor een bedrag van maximaal 90 miljoen dollar een rechtszaak in de Verenigde Staten over klikfraude, waarbij bedrijven op hoge kosten worden gejaagd doordat er kwaadwillig veel op hun advertenties wordt geklikt...

Van onze verslaggever Jasper Houtman

Het is voor het eerst dat een zoekmachine een omvangrijke schadevergoeding betaalt voor klikfraude. Adverteerders op internet betalen doorgaans op basis van het aantal keren dat op hun reclame wordt geklikt. De fraude ontstaat doordat zoekmachines de advertenties die ze verkopen ook op andere sites laten plaatsen. Deze sites delen mee in de omzet, wat een aantal websites ertoe verleidt om geautomatiseerd op de reclame te laten klikken.

Daarnaast gebruiken bedrijven klikfraude ook om de concurrent dwars te zitten. Volgens verhalen die geregeld in Amerikaanse media verschijnen, huren bedrijven mensen in lagelonenlanden als India en China in om op de advertenties te klikken.

De belangen zijn groot. Zoekmachinemarketing is ondertussen een miljardenmarkt. In Noord-Amerika bedroeg de omzet vorig jaar 5,75 miljard dollar, aldus brancheorganisatie SEMPO. De omzet in Nederland was naar schatting 70 miljoen euro, volgens cijfers van IAB Nederland. Bij de beursgang waarschuwde Google in het prospectus al voor het risico van klikfraude op de bedrijfsvoering.

Het aantal frauduleuze kliks is onduidelijk. In Amerikaanse onderzoeken worden percentages tot 20 procent genoemd, maar een eenduidig beeld rijst niet op. SEMPO meldde vorig jaar dat zes procent van de adverteerders het 'een groot probleem' vindt, negentien procent spreekt van 'een probleem'.

De Nederlandse tak van Yahoo Search Marketing zegt dat het nog niet geconfronteerd is met klikfraude. 'We gebruiken een waarschuwingssysteem', zegt directeur Joost Hagesteijn. 'Daarmee kunnen we opvallend klikgedrag zien.' Google doet overigens ook aan preventie. Hagesteijn: 'Wij werken hoofdzakelijk voor grote websites, die laten zich niet met klikfraude in. Google laat daarnaast ook veel kleine sites de reclame plaatsen.'

'In Nederland komen wij het voor onze klanten niet of nauwelijks tegen', zegt Haico Pols, manager bij het bureau voor zoekmachinemarketing Traffic4U. 'In de Verenigde Staten is het probleem veel groter. Er zijn ook grote verschillen per branche, het duikt niet overal even sterk op.'

Ook Traffic4U zegt dat het voor zijn klanten frauduleuze kliks opspoort door campagnes te controleren. 'Het is niet de oplossing van het probleem, maar zo kun je wel excessen beperken.' Zoekmachines krijgen regelmatig kritiek op de aanpak van klikfraude, zegt Pols. 'Ze geven weinig openheid over de manier waarop ze klikfraude aanpakken en de grootte van het probleem. Er wordt hard aan gewerkt, hoorde ik laatst op een congres in New York, maar dat zeiden ze een jaar geleden ook.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden