Google's robotauto kan nog niet zonder bestuurder

De toekomst moet nog even wachten - in elk geval op de volledig autonome auto. Sinds Californië in de herfst van 2014 experimenten toestond met robotauto's op de openbare weg hebben zich tientallen gevallen voorgedaan waarin een menselijke bestuurder het stuur moest grijpen.

Google heeft zo'n tachtig robotauto's rondrijden.Beeld ap

In een handvol gevallen hadden de auto's anders brokken gemaakt, blijkt uit documenten die de dienst voor het wegverkeer van de Amerikaanse staat heeft vrijgegeven.

De Californische spelregels verplichten bedrijven hun zelfsturende wagens uit te rusten met zaken die een robot niet nodig heeft zoals achteruitkijkspiegels, rem- en gaspedalen en een stuur - met een mens daarachter. De bestuurders van auto's van Google, de pionier op dit terrein, grepen tijdens de 700 duizend kilometer die ze aflegden 341 keer in. In elf gevallen waren er anders ongelukken gebeurd. De cijfers beslaan de testperiode tot eind november vorig jaar.

'Geen enkele keer was het zoiets als 'jemig, hier hebben we een ramp voorkomen', zei Google's projectleider Chris Urmson tegenover het persbureau AP. Maar de incidenten tonen volgens hem wel aan dat de technologie zo ver is dat de inzittenden op hun handen kunnen gaan zitten. 'We zien een hoop verbetering. Maar de technologie is nog niet helemaal klaar. Dat is precies waarom we onze voertuigen testen met stuur en pedalen.'

'Kwesties'

Uit de statistieken van Google valt op te maken dat het bedrijf in Californië zo'n tachtig robotauto's heeft rondrijden. In 272 gevallen van menselijke interventie was de oorzaak technische malheur. Andere redenen voor ingrijpen waren 'kwesties' met verkeerslichten en voetgangers, of omdat andere weggebruikers roet in het eten gooiden. Vorig jaar werd bekend dat Google-auto's bij negen botsingen betrokken zijn geweest. In elk van die ongelukken lag de fout bij andere weggebruikers.

Andere fabrikanten die zelfrijdende auto's testen in Californië hebben een minder imposante score. Nissan legde zo'n 2.400 kilometer af en meldde 106 gevallen waarin zijn menselijke bestuurder zich genoodzaakt voelde het stuur over te nemen. Andere fabrikanten met robotwagens zijn Bosch, Volkswagen, Delphi, Mercedes-Benz en Tesla.

Die laatste heeft juist deze week de software van zijn Model S vernieuwd. Een gevolg daarvan is dat de bestuurder minder vaak zijn handen van het stuur kan laten. Tesla's autopiloot rijdt nu nog maar 8 kilometer harder dan de toegestane snelheid voor straten in woonwijken of op wegen wegen waarop de middenstreep ontbreekt. De software houdt de Tesla overigens alleen in de gekozen rijstrook: het is geen zelfsturende auto.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden