Google in lastig parket door online hegemonie

Nieuwe baas mededingingsautoriteit kritisch over Google...

Amsterdam De Europese Commissie mag haar pijlen opnieuw gericht hebben op Microsoft (Brussel wil dat het softwareconcern zijn webbrowser Internet Explorer uit Windows verwijdert) maar het is Google dat zich echt zorgen moet gaan maken. De aanwijzingen stapelen zich op dat de Amerikaanse overheid een onderzoek zal instellen naar monopolievorming door de zoekmachine.

De geruchtenstroom kwam vorige week op gang toen bekend werd dat president Obama Christine Varney wil benoemen als baas van de Amerikaanse mededingingsautoriteit. Varney is een kritisch volgster van de zoekmachine, herinnerde een verslaggever van persbureau Bloomberg zich. Hij was afgelopen zomer aanwezig bij een paneldiscussie over monopolievorming, georganiseerd door de American Antitrust Institute. ‘Microsoft is zó jaren negentig. Die vormen niet het probleem’, zei Varney bij die gelegenheid. Het is volgens haar Google dat ‘een monopolie op het gebied van online adverteren’ heeft gecreëerd.

Varneys stelling lijkt hout te snijden. Microsofts dominantie op internet is al enige tijd aan erosie onderhevig. Hoewel het concern met Internet Explorer (IE) marktleider is, verloor Microsoft de afgelopen maanden terrein aan Firefox.

In januari bedroeg het marktaandeel van IE nog maar 68 procent. Tijdens de gloriedagen gingen negen van de tien surfers met Internet Explorer het web op. De nieuwe aanval van de Europese Commissie op de Microsoft browser wordt door experts gezien als een opmerkelijke stap.

Dan Google. The New York Times zette de zaken zaterdag nog even op een rijtje: op het gebied van online adverteren is de zoekmachine de afgelopen jaren ver uitgelopen op zijn belangrijkste concurrent Yahoo. In de zomer van 2005 hadden beide concerns een marktaandeel van 36,5 procent (Google) en 30,5 procent (Yahoo), aldus onderzoeksbureau comScore. Nu heeft Google 63 procent van de online markt in handen, tegen 21 procent voor Yahoo.

Andere onderzoeksbureaus claimen zelfs dat Google meer dan 70 procent van de Amerikaanse zoekmachinemarkt in handen heeft. Met dergelijke percentages wordt het lastig om niet van marktdominantie te spreken.

Dat de zoekmachine de hete adem van de Amerikaanse overheid in de nek voelt, kan worden afgeleid uit het besluit zich vorig najaar terug te trekken uit een advertentiedeal met Yahoo. Na de mislukte overname van Yahoo door Microsoft, wierp Google zich op als partner. Een eventuele nauwe samenwerking tussen Yahoo en Google leidde echter tot zoveel weerstand bij de Amerikaanse toezichthouders dat Google eenzijdig besloot van de deal af te zien.

Google verweert zich met de stelling dat marktaandeel op internet beperkt houdbaar is: de concurrent is altijd maar een klik verderop. Met andere woorden: wie het beste product maakt, trekt de meeste bezoekers.

De komende maanden zal blijken of dit argument Varney kan overtuigen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden