Google beveiligt zoekopdracht-informatie: een 'data-apocalyps'

Google heeft deze week de kraan dichtgedraaid voor één van de belangrijkste data-bronnen voor websites. Sinds Google de algemene voorwaarden heeft aanpast, is het niet meer mogelijk om precies te zien welke zoektermen ertoe leiden dat mensen een bepaalde site bezoeken. Adverteerders spreken over een data-apocalyps, zo meldt Business Insider.

Het Google-logo in ballonnen.Beeld afp

Websites weten nog steeds dat een bezoeker vanuit Google komt, maar kunnen niet meer zien welke zoekopdracht precies tot het bezoek heeft geleid. Wel verstrekt Google een lijst van de duizend meest-gebruikte zoekopdrachten. 'Nu zoeken via Google steeds gepersonaliseerder wordt, zien we het groeiende belang van het beschermen van persoonlijke zoekresultaten', schrijft Google in een blog. Als zoekers op een advertentie klikken, krijgen adverteerders nog wel informatie over de zoekopdracht die tot de klik heeft geleid, zo meldt Google.

Meer advertenties verkopen
Volgens Google is het dus een privacymaatregel, in een tijd waarin door de onthullingen over de NSA de privacy van gebruikers een belangrijk thema is. Search Engine World denkt echter dat Google hiermee meer advertenties probeert te verkopen, omdat adverteerders nog wel gedetailleerde informatie krijgen.

Zoekmarketingbureaus hebben zeer kritisch gereageerd op 'het stopzetten van de belangrijke data-voorzieningen van het internet'. Webmarketeers klagen dat ze nu als het ware blind moeten varen. De lijst met de duizend meest-gebruikte zoekopdrachten is geen volledige dataset, het is een soort steekproef, zo klagen bronnen tegen Business Insider.

Zoekmachinemarketing is een extreem kwantitatieve aangelegenheid geworden, grote, accurate datasets maken het verschil. Dit is het grootste verlies van databronnen in jaren, zeggen ze. Silver Arc Search Marketing noemt het vooral 'een klap in het gezicht van kleine ondernemers, die afhankelijk zijn geworden van het internet'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden