Golden Wonder symboliseert sixties

Geen wonder. In vijf supermarkten en bij met snoepgoed en snacks rijk bevoorrade Londense kiosken gevraagd, maar niemand had nog een zakje Golden Wonder....

Van onze correspondent Peter de Waard

Maandag werd bekend dat de Britse chipsproducent Golden Wonder uitstel van betaling heeft moeten aanvragen en dat hierdoor 850 banen verloren dreigen te gaan. Het bedrijf, dat naast Golden Wonder-chips ook Nik-Naks en Wheat Crunchies maakt, heeft de omzet zien kelderen en is diep in de rode cijfers geraakt. Het merk Golden Wonder – een van de oudste chipsmerken ter wereld en de uitvinder van de smaak-chips (in 1962 werd het eerste pak met kaas & uien-smaak op de markt gebracht) - is ten dode opgeschreven.

Golden Wonder heeft de strijd verloren met grote merken als Walkers dat in Engeland wordt gepromoot door televisiepresentator en ex-voetballer Gary Lineker.

Golden Wonder werd in 1947 opgericht door de Schotse bakker William Alexander. Hij was een pionier door chips voorverpakt te verkopen in plastic zakjes in plaats van die uit een glazen pot te halen en in wit pakpapier te doen. In de jaren vijftig en zestig werd Golden Wonder een van de bekendste merken van Groot-Brittannië. Het hoorde net zo bij de swinging sixties als The Beatles en de minirok.

In de jaren tachtig en negentig bleek het steeds moeilijker te kunnen concurreren met nieuwe grootmachten als PepsiCo, dat in 1989 Walkers en Smiths kocht en daarmee de chipsmarkt veroverde. Nu heeft PepsiCo 45 procent van de Britse chipsmarkt in handen en Golden Wonder nog geen 5 procent. De ene investeringsmaatschappij na de andere probeerde Golden Wonder met zijn fameuze merk weer in een nieuw vaarwater te brengen.

Maar de consument van nu is gecompliceerder. John Bland van het marketingbureau Datamonitor: ‘PepsiCo heeft wereldwijde ervaring met het vaststellen van de behoeften van doelgroepen. Omdat vrouwen tussen 25 en 35 jaar onvoldoende chips aten, werd Walkers ‘Sensations’ Crips op de markt gebracht – met succes. Golden Wonder kan alleen nog zijn bestaande merken zo goedkoop mogelijk maken, maar dat betekent uiteindelijk zijn ondergang.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden