Goedkoper dan de trein, wel trager

Intercity buslijn FlixBus

Drie keer zo goedkoop als de trein - als je de tijd hebt: de busrit van Nijmegen naar Amsterdam kost drieënhalf uur.

Beeld Guus Dubbelman

Op de stoep voor station Amsterdam Sloterdijk leunen groepjes reizigers op hun rolkoffers. Ze wachten op de grasgroene touringcars van schoolreisformaat met 'Flixbus' op de zijkant. 'Gaat deze naar Rotterdam?', vraagt een vrouw in winterjas in het Spaans aan de steward van Flixbus - groene bedrijfsjas, Nike-petje - die de tientallen reizigers naar de juiste bus leidt. 'Nee, naar Parijs', antwoordt hij in het Engels.

De bus naar Rotterdam is te laat. 'Hij komt zo', voegt de steward gehaast toe. Twee minuten eerder zei hij hetzelfde tegen een Britse toerist met roze rolkoffer die klaagde dat ze al een uur wacht op de bus naar Londen.

Prijsvechter

'We zijn afhankelijk van het verkeer', verklaart Flixbus-woordvoerder Rosa Donat later over de telefoon. 'Dan heb je weleens vertraging.'

De Flixbus naar Rotterdam is inmiddels gearriveerd bij station Amsterdam Sloterdijk. De vrouw in winterjas, Gloria, en haar man Alberto stappen als eerste de bus in. Ze komen uit Madrid en zijn op vakantie in Nederland. Rotterdam willen ze zien vanwege de architectuur. 'We nemen de bus omdat het zo goedkoop is', zegt Alberto.

Het Duitse busbedrijf zette begin dit jaar een offensief op de Nederlandse markt in met ritten van 1 euro. Een half jaar nadien is de ritprijs verhoogd, maar ligt die nog steeds ruim onder die van de trein. Een enkeltje van Amsterdam Sloterdijk naar Rotterdam Centraal kost per Flixbus 7 euro. Een kaartje met de trein ruim het dubbele.

Onderbezette Duitse Flixbus strijdt om marktaandeel NS

In drie jaar tijd won FlixBus 70 procent van de Duitse markt. Waarom wil het in Nederland niet lukken?

'Sigaretten uit en instappen!', roept de Duitse buschauffeur. Hij komt net vanuit Kopenhagen en wil geen tijd verliezen nu hij toch al vertraging heeft. In totaal stappen 21 mensen de aircodroge lucht van de touringcar in. De 11-jarige Nariman Kasmi en haar moeder Malika Rahaoua (34) zijn de enigen in de halfvolle bus die Nederlands spreken.

Moeder en dochter komen net terug van vakantie uit Straatsburg. 'Familie uit Frankrijk vertelde over de bus. Zij nemen hem altijd. Dus dacht ik: laten we het eens proberen. Het bevalt goed', zegt Rahaoua. 'Alleen de wifi doet het niet. En zonder wifi is het leven een beetje saai', voegt haar dochter er aan toe. Rahaoua lacht: 'Het voordeel is dat ik ook weer eens contact heb met mijn dochter.'

Flixbus mikt op een jonge doelgroep en wil daarom in alle bussen wifi aanbieden. 'We werken daar hard aan, maar nu zijn er nog enkele bussen zonder', zegt woordvoerder Donat. Het bedrijf profileert zich als internetbedrijf. De reizigers boeken vrijwel altijd online - ook Alberto en Gloria en de andere vijftigplussers die in de bus zitten. Vertragingen of andere plotselinge veranderingen wordt de reizigers voor vertrek gemeld via app of sms.

Kras-bus

'Uw bus naar Nijmegen is een witte van het bedrijf Kras. Sorry voor het ongemak', lezen de zes passagiers die in Rotterdam opstappen drie uur voor vertrek op hun telefoonscherm. 'Flixbus huurt bussen met chauffeur bij verschillende bedrijven', legt chauffeur Pieter Lathouwers onderweg uit. 'Vaak heeft het bedrijf de bussen groen gestickerd, maar omdat onze groene bus nu wordt gerepareerd, gebruiken we deze.'

Een van de passagiers in Lathouwers' touringcar is Giomarley Marchena (20). Hij reist een paar keer per week naar zijn vriendin in Nijmegen. Normaal gesproken kan hij doordeweeks gratis gebruikmaken van het openbaar vervoer met zijn studentenreiskaart. 'Dan ga ik gewoon met de trein. Maar in het weekeinde en nu in de vakantie is de Flixbus goedkoper dan de trein.'

In de vrijwel lege bus klinkt alleen zacht het geluid van de radio. Chauffeur Lathouwers fluit mee met een Franse hiphophit. Vier van de zes passagiers liggen met hun hoofd tegen het raam te slapen. 'Altijd als ik met de Flixbus ga is het zo rustig', zegt Marchena. 'Eigelijk vind ik dat wel relaxed. Ik lig ook vaak te slapen.'

Chauffeur Lathouwers beaamt dat de bus op dit traject vrijwel nooit vol zit. 'Maar het wordt steeds drukker. Misschien omdat het nu vakantie is, misschien doordat Flixbus bekender wordt.' Dat klinkt wat overdreven in een bus met zes passagiers, maar in Nijmegen krijgt Lathouwers dan toch gelijk. Van daaruit rijdt hij naar Amsterdam met 28 mensen. 'Best een goede score toch?', zegt de chauffeur grijnzend.

Op het ticket staat Nijmegen-Amsterdam beschreven als rechtstreekse rit. In de praktijk blijkt de route via Rotterdam en Den Haag te gaan. Reistijd: 3 uur en 25 minuten. 'Dan zie ik nog eens wat', relativeert scholier Yannick Voest (15). 'Zolang je niet ergens op tijd hoeft te zijn, is het vooral fijn dat de bus drie keer zo goedkoop is als de trein.'

Beeld epa
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.