Nieuwsreddingsplan

Goedkope tickets en businessclass upgrades: extraatjes voor KLM-piloten zetten kwaad bloed

De vakbonden voor grond- en cabinepersoneel zijn ontstemd over extraatjes voor KLM-piloten, die zijn bedongen in de onderhandelingen over de herstructurering van het bedrijf. Het gaat om zaken als goedkope tickets, voorrang op bepaalde vluchten en upgrades naar businessclass.

Piloten en cabinepersoneel arriveren op Schiphol.Beeld Getty

Die extraatjes komen aan het licht in een nieuwsbrief die de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) aan haar drieduizend KLM-leden heeft gestuurd. De vereniging spreekt van ‘elementen waaruit de waardering kan blijken voor de inzet en bijdrage van haar piloten’. 

Veel vliegers behoren tot de groep werknemers die het zwaarste loonoffer brengen voor de kostenreductie die KLM moet bereiken om in aanmerking te komen voor bijstand van de staat. Dat offer is conform de eis van minister Wopke Hoekstra van Financiën, die stelt dat personeel met een salaris van drie keer modaal of meer, 20 procent aan arbeidsvoorwaarden inlevert.

Indien Plaats Beschikbaar

Volgens de VNV is met KLM gezocht naar tegemoetkomingen die het bedrijf geen ‘cash’ kosten. Anders zou het de bijdrage tenietdoen die de piloten nu leveren aan de redding van de luchtvaartmaatschappij. Zo is ervoor gekozen om de vliegers per jaar een extra goedkoop ticket te gunnen dat valt onder de zogenoemde Indien Plaats Beschikbaar-regeling (IPB). Het personeel kan dan een vlucht boeken, maar reist alleen mee als er stoelen onverkocht blijven.

Niet alleen piloten hebben recht op zo’n IPB, de regeling geldt ook voor cabinepersoneel en een deel van het grondpersoneel. De komende vijf jaar kunnen vliegers eenmaal per jaar extra gebruikmaken van ‘geboekt IPB’. Dat komt neer op tweemaal voor piloten die dit al konden en eenmaal voor vliegers die dit nog niet konden.

Verder krijgen piloten vijf jaar lang bij een IPB-boeking een automatische upgrade naar de businessclass, hoewel ook hier geldt: mits daar stoelen onverkocht blijven. Verder wordt hun zogeheten Priority Serial Number (PSN) verlaagd, een score die bepaalt wie voorrang krijgt op bepaalde vluchten. Hoe lager het nummer, hoe meer voorrang.

Kritiek

Vakbond CNV Vakmensen vindt dat KLM moet uitleggen waarom de piloten extra privileges zouden verdienen. ‘KLM moet volledige transparantie betrachten over de afspraken met de vliegers en de berekeningen die daarachter zitten’, zegt bestuurder Michiel Wallaard in Het Financieele Dagblad, dat de tegemoetkomingen aan de piloten naar buiten bracht.

Piloten, op hun beurt, noemen het vreemd dat andere bonden zich druk maken over deze extraatjes. In de onderhandelingen met de directie voor andere groepen werknemers is afgesproken dat die hun loonsverhoging voor dit jaar en volgend jaar behouden. En dat terwijl die afspraken wel cash kosten die de luchtvaartmaatschappij niet kan missen, vinden ze.

MEER LEZEN?

Sinds vorige week ligt er een herstructureringsplan voor KLM op het bureau van minister Wopke Hoekstra (Financiën). Met een akkoord ‘op hoofdlijnen’ van de bonden. Die van de piloten stribbelde het hardst tegen. Voorzitter Willem Schmid: ‘Onze lonen hebben deze crisis niet veroorzaakt. Zelfs als we gratis zouden vliegen zou KLM nog verlies lijden.’

De miljarden staatssteun aan KLM komt als een boemerang terug bij de piloten van de vliegtuigmaatschappij: moeten zij geen loon inleveren om hun bedrijf te redden?, klinkt het in kranten en op sociale media. Hun goudhaantjes-imago speelt daarbij een rol. De ‘blauwe’ held in de cockpit is plots een paria. Terecht?

Zo’n 3.800 Nederlandse verkeersvliegers zaten in mei al bijna twee maanden thuis omdat de coronapandemie het luchtverkeer heeft verlamd. Nog steeds vliegen ze minder dan voorheen en onder heel andere omstandigheden. Hoe dat is? ‘Een collega die positief werd getest zat zes weken vast, in Taiwan.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden