Goedkope dreumes

AYGO, C1, 107: EEN REEKS KLEINE AUTO'S VOOR ONDER DE TIENDUIZEND EURO VERSCHIJNT DIT JAAR IN DE SHOWROOM. DE NIEUWE 'VOLKSWAGEN' KOMT UIT OOST-EUROPA....

Elk jaar weer kopen honderdduizenden Nederlanders een nieuwe auto.

Niet een gebruikte, maar een die zo uit de fabriek komt. Het is voor een belangrijk deel uit liefde. Het is vaak rationeler een gebruikt exemplaar aan te schaffen, dat aanzienlijk goedkoper is, maar sommigen zoeken nu eenmaal de vreugde die het maagdelijke in hun ogen met zich meebrengt.

De beschermhoezen over de voorstoelen zijn voor hen een metafoor voor ongereptheid. De kilometerteller staat op 000007. Haar goudglanzende motorolie - helder als honing - is niet eerder op temperatuur gebracht. De motor slaat voor het eerst aan, ze glanst, ze glimt, de mensen kijken. Elke week zal zij worden gewassen.

Ongeveer zo zal het vele malen zijn gegaan toen een jaar of veertig geleden in Nederland de massamotorisering op gang kwam. De pionier was destijds Volkswagen, dat met zijn Kever - in de nazitijd letterlijk ontwikkeld als vervoermiddel voor het volk - een belangrijke bijdrage leverde aan de democratisering van de auto. Een reeks 'volksauto's' volgde, maar allemaal verdwenen ze, slechts een enkeling kreeg een opvolger.

Dit jaar verschijnt een aantal nieuwe modellen in de showrooms: allemaal goedkoper dan tienduizend euro. Het is een segment waarvoor de meeste fabrikanten lange tijd hun neus hebben opgehaald. Consumenten waren aangewezen op tweedehandsjes of modellen die hun imago niet mee hebben: Daewoo Matiz, Suzuki Alto, Daihatsu Cuore en natuurlijk de Fiat Panda. Een eerste uitschieter was de tweepersoons Smart die een heel eigen publiek trekt, en vorig jaar verscheen de KIA Picanto.Die werd gepresenteerd op de Huishoudbeurs, wat niet zozeer een benadrukking was van het feit dat de naam associaties oproept met de snackbar, als wel een onderstreping van de belangrijke kopersgroep die de Koreaanse fabrikant met het model voor ogen heeft: vrouwen. Het is een vrolijk ogend, opvallend model. Het interieur is bijvoorbeeld leverbaar in trendy kleuren die aansluiten bij de carrosseriekleur.

Maar pas op, voor een auto die in de wandeling bekend komt te staan als 'bejaardenauto' of 'vrouwenauto' is misschien niet meteen het doodvonnis voltrokken, maar wel een zwaar vonnis. De jonge vrouw die in de STER-reclame de Picanto aanprijst, roept daarom niet voor niets 'lekker fel'. En volgens Kia, dat de Picanto met zijn 3,5 meter lengte van binnen de ruimste in zijn klasse noemt, valt het autootje op door zijn 'jeugdige, sportieve en vriendelijke styling', komt hij 'lekker pittig voor de dag' is hij 'een moderne, eigentijdse keuze voor mensen die graag hun onafhankelijkheid tonen'.

De Picanto heeft de weg bereid voor drie nieuwe, kleine en goedkope autootjes die het resultaat zijn van een samenwerking tussen Citroën, Peugeot en Toyota. Zijbouwden gezamenlijk een fabriek in het Tsjechische Koli`n, waar jaarlijks van elk van de drie modellen honderddduizend exemplaren gebouwd moeten worden.

De drie dwergen, respectievelijk C1, 107 en Aygo geheten, worden volgende maand ten doop gehouden op de Motor Show van Genève. Niet tijdens de AutoRai die volgende week begint, want in Amsterdam wordt maar zelden een belangrijke primeur getoond.

De drie zijn vrijwel identiek. Ze zijn ongeveer 3,40 meter lang en ze vertegenwoordigen elk het kleinste model van de drie merken. Wat betreft motor, onderstel en onderhuidse componenten zijn ze identiek, van de buitenkant wijken ze iets van elkaar af, waardoor ze een eigen aanzien vertonen. Blijkens een summier gezamenlijk persbericht zijn de drie dreumesen primair ontworpen voor de Europese markt, 'waarvan verwacht wordt dat de vraag naar dit type compacte auto's zal groeien'.

Twee ontwikkelingen maken dat de goedkope auto nu zijn wedergeboorte beleeft. Aan de ene kant merkten de fabrikanten dat de vraag naar nieuwe auto's met het stijgen van de prijs begon achter te blijven, terwijl er toch nog steeds behoefte bestaat aan nieuwe, maar wel graag goedkope modellen. Tegelijkertijd maken nieuwe fabrieken in lagelonenlanden het mogelijk de kosten te drukken, met behoud van antiblokkeersysteem en airbag.

Het heeft geleid tot opmerkelijke ontwikkelingen. In de loop van dit jaar zullen een stuk of twintig autootjes te koop zijn onder de tienduizend euro. Lada heeft nieuwe modellen, Hyundai doet mee, Daihatsu, Ford met zijn Ka, Smart natuurlijk, en Opel probeert zijn Agila onder de psychologisch belangrijke grens van tienduizend euro te houden. In Engeland sluit dit jaar de MG Cityrover aan in de stoet der dwergen.

Renault heeft het merk Dacia nieuw leven ingeblazen en bouwt in het thuisland Roemenië de Logan - geen kleine auto, maar wel goedkoop. De Logan is een kloeke vijfpersoonsauto die zich niets aantrekt van de modieuze trend van de beweeglijke juffershondjes die zich hier aanbieden als compacte auto. De auto staat er. Bij zijn conceptie op de tekentafel is niet in de eerste plaats gedacht aan het belang van een oogstrelend design. Ook niet op de tweede plaats. Het is het ware Aldi-model: 'veel auto voor weinig geld'. De kofferbak is zo groot dat er een varken in past, schreef een Duitse recensent. Gezien de beoogde landen van verkoop was die constatering niet geheel zonder praktische betekenis.

Tot slot keert ook Volkswagen terug naar zijn wortels. Ruim dertig jaar na zijn introductie (1974) kan moeilijk worden volgehouden dat de VW Golf een auto voor het volk is. De allergoedkoopste versie kost een kleine negentienduizend euro. Eerst verscheen de Polo en daarna de Lupo om de gewone man tegemoet te komen. En nu komt de kleine VW Fox. Dat model wordt al sinds 2003 in Brazilië geproduceerd, maar dit jaar komt hij naar Nederland.

De volksauto is terug, onbedoeld eigenlijk. De modellen waren niet per se voor ons volk bedoeld. Renault was in eerste instantie niet eens van plan de Logan in West-Europa te introduceren.

De volksauto wordt gemaakt door en deels ook voor het volk in lagelonenlanden: Korea, India, Tsjechië, Roemenië, China, Zuid-Amerika. Opkomende economieen waar vraag is naar betaalbare auto's. Uit fabrieken met weinig robots omdat werknemers goedkoper zijn. Het Westen profiteert ervan mee.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden