Goedkoop wasmiddel bijna even goed als A-merk

Goedkope wasmiddelen van de supermarkten Aldi en Lidl leveren een vrijwel net zo schone was op als de duurdere A-merken.

Van onze redactie

Dat blijkt uit een test van de Consumentenbond onder vijfentwintig bontwasmiddelen. Om de producten te testen werden 2100 verse vlekken gemaakt en 1145 wasjes gedraaid. Ook werden er 1750 lapjes gewassen die uit 14 verschillende kleuren en textielsoorten bestonden. Zowel wasmiddelen in vloeibare als in poedervorm zijn getest.

Goedkoper

De goedkope merken van Aldi en Lidl leveren een schone was op en zijn ook nog eens 2,5 keer goedkoper dan A-merken als Ariel, Dreft, Persil of Robijn. Een prima schone bonte was hoeft niet meer dan twaalf of dertien cent per wasbeurt te kosten, aldus de bond. De winnaar van de test is weliswaar een A-merk, maar dat kost drieëndertig cent per wasbeurt terwijl het kwaliteitsverschil met sommige huismerken zeer klein is.

Vloeibare wasmiddelen en poeders scoren ongeveer even goed: van de vier wasmiddelen bovenaan de ranglijst én van de vier laagstscorende wasmiddelen zijn er twee in poedervorm en twee vloeibaar.

Kleurbehoud

Bij het beoordelen van de kwaliteit van de wasmiddelen keek de Consumentenbond vooral naar hoe schoon de was werd. Maar ook het kleurbehoud, de kleuroverdracht, de vergrauwing, zichtbare zeepresten en het gebruiksgemak werden meegewogen.

De Consumentenbond deed in 2000 en 2004 vergelijkbare tests. De conclusies waren toen nagenoeg hetzelfde.

Unilever

Voedingsmiddelenconcern Unilever, producent van A-merken zoals Robijn en Sunil, plaatst vraagtekens bij het onderzoek. Volgens Unilever houdt het onderzoek geen rekening met belangrijke aspecten zoals het vinden van de perfecte balans tussen 'vlekverwijdering en de zorg voor kleuren en stoffen en geur'. De wasmiddelenfabrikant liet verder weten zelf dagelijks vergelijkingstesten uit te voeren.

Voedingsmiddelenconcern Unilever voert naar eigen zeggen dagelijks vergelijkingstesten uit, en zet vraagtekens bij het onderzoek van de Consumentenbond. Dat zou geen rekening houden met belangrijke aspecten zoals het vinden van de perfecte balans tussen ‘vlekverwijdering en de zorg voor kleuren en stoffen en geur’.

Foto: Colourbox Beeld
Foto: Colourbox
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden