Goede doelen teren op reserve in

Goede doelen vrezen een inkomensdaling door de crisis. Toch verwacht bijna de helft van de filantropische instellingen (49 procent), meer te gaan uitgeven. Hiervoor moeten zij hun reserves gaan aanspreken en bezuinigen op de kosten.

Driekwart van de ondervraagde organisaties denkt haar bestedingen op hetzelfde peil te houden, hoewel de inkomsten van donateurs teruglopen. Dit blijkt uit onderzoek van adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers (PwC) en Stichting Civil Society, het kennisplatform voor de goededoelensector.

De resultaten worden vandaag bij de uitreiking van de Transparant Prijs bekendgemaakt. Deze prijs wordt uitgereikt aan de organisatie met het beste charitatieve jaarverslag.

In juli van dit jaar meldde de Volkskrant dat goede doelen in Nederland nog niet waren getroffen door de crisis. Organisaties zagen hun donaties in 2008 zelfs oplopen met 6,5 procent tot in totaal 684 miljoen euro. De verwachting is dat de inkomsten de komende jaren zullen teruglopen.

‘De crisis wordt nu pas echt voelbaar’, zegt Martin Bauman, voorzitter van de sectorgroep maatschappelijke organisaties bij PwC. ‘De vakantie is voorbij en de recessie is voor steeds meer mensen merkbaar in de portemonnee. Velen houden daarom de hand op de knip. De geefbereidheid neemt langzaam af.’

Transparantie naar de donateurs is het advies. ‘Het is belangrijk om het vertrouwen in de organisaties te behouden’, zegt Gosse Bosma, directeur van de Vereniging van Fondsenwervende Instellingen (VFI), de branchevereniging van landelijk wervende goede doelen. ‘Het is niet de bedoeling dat de financiële crisis ook een sociale crisis wordt als donateurs niet meer geven.’

Dat een goed doel zijn reserves moet aanspreken, is volgens Theo Schuyt, hoogleraar filantropie, niet ongewoon. ‘Artsen zonder Grenzen geeft zijn geld direct uit, maar een organisatie als KWF Kankerbestrijding heeft altijd een buffer voor onderzoek, en soms moet dat worden aangesproken.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden