GM ruilt schuld voor aandelen

General Motors komt mogelijk grotendeels in handen van de Amerikaanse overheid en de vakbond United Auto Workers (UAW). Het noodlijdende autoconcern heeft maandag een plan gepresenteerd om 27 miljard dollar (ruim 20 miljard euro) aan schulden weg te werken door aandelen aan te bieden voor schuldpapieren.

Van onze verslaggever

GM biedt de Amerikaanse overheid 50 procent van zijn aandelen in ruil voor het schrappen van de helft van de leningen van Washington aan het autoconcern.

UAW krijgt volgens het plan bijna 40 procent van de aandelen, als GM daarmee minder hoeft bij te dragen aan een miljardenfonds dat bedoeld is om de kosten voor gezondheidszorg van gepensioneerde GM-medewerkers te dekken.

Topman Fritz Henderson zei maandag dat de transactie essentieel is voor de redding van het concern. Hij stelde dat de kans dat GM bankroet gaat, is toegenomen. Het plan om de schuldenlast te verlichten, gaat ten koste van de huidige aandeelhouders, die straks mogelijk nog maar 1 procent van de stukken in handen hebben.

GM sluit voor eind volgend jaar bovendien dertien fabrieken, en stuurt in totaal 21 duizend werknemers de laan uit. Verder verdwijnt het merk Pontiac en wordt het aantal dealers in de Verenigde Staten gehalveerd.

De plannen zijn volgens Henderson noodzakelijk om te voldoen aan de eis van de regering-Obama om de kosten sneller te reduceren. Het concern heeft van de Amerikaanse overheid tot 1 juni de tijd gekregen orde op zaken te stellen.

Deze week wordt ook duidelijk of concurrent Chrysler bestaansrecht heeft. De Amerikaanse overheid heeft dit concern tot vrijdag de tijd gegeven met een overlevingsplan te komen. De rol van Fiat is daarbij cruciaal. De kans is groot dat de Italianen het bij Chrysler voor het zeggen krijgen.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden