Glazen gevels verrijzen in Haarlemmermeer

De economische groei in Nederland is slecht verdeeld. Winnaars als Haarlemmermeer liggen in gebieden met een extra, zoals Schiphol. Verliezers als Den Helder liggen in de periferie....

Als economische groei een gezicht heeft dan is het dit: onontgonnen akkers met bouwkranen, betonstaketsels, hangars en schriele boompjes. En overal vliegtuigen. De fallische verkeerstoren van Schiphol, het altijd zichtbare baken temidden van deze stuipgroei van de welvaart, slingert zijn rookvogels alle kanten op.

In onstuimig tempo worden langs de startbanen van het vliegveld kantoren en pakhuizen gebouwd. Aan de Boeingweg, de Tupolevlaan en de Fokkerweg zijn piepjonge hoofdkantoren van Renault, Microsoft en Yamaha zojuist uit hun verpakking gehaald. Even verderop staan andere bekende namen. Boeing opent een nieuw distributiecentrum, uitgever VNU heeft een nieuw kantoor, Getronics breidt uit.

KPNQwest, Dell, UPC: iedereen betrekt zijn eigen vijf of zes verdiepingen tellende kwaliteitspand dat is opgetrokken uit duurzaam natuursteen of fantasievolle baksteen. Blauw glas overheerst. Elk gebouw heeft een minirotonde voor de entree en kruipstruikjes die geen weerstand bieden aan de wind die over de vlaktes komt aangeraasd. De fietsstroken blijven vrijwel onbenut.

Boomtown Haarlemmermeer in een notendop: vijf goed ingepakte werknemers in een bushokje bij Schiphol Rijk. Twee van hen werken bij TNT Post Groep dat een half jaar geleden uit het nabijgelegen Hoofddorp overkwam, omdat het daar uit zijn jasje groeide. De nieuwe locatie dreigt alweer te klein te worden. 'Het is een prima plek hier, maar hoe je hier komt is een probleem', zegt de 29-jarige Martin Valentijn. In de spits zitten de schaarse bussen tjokvol. 'Je kunt niet instappen en ze rijden gewoon door.' Hij wijst veelbetekenend naar de talloze panden die nog in de steigers staan: 'Als die af zijn, is het echt niet meer te doen.'

Tienduizend banen kwamen er het afgelopen jaar bij in de Haarlemmermeer, een stijging van 10 procent. Vorig jaar bedroeg de stijging zelfs 11 procent, blijkt uit cijfers van de gemeente. In drie jaar steeg de omzet van het bedrijfsleven er met 24 procent, becijferden de Kamers van Koophandel. Daarmee stond het op de derde plaats van Nederland, net achter het nabijgelegen Amstelveen waar de omzet met 29 procent groeide en Euregio-stad Heerlen dat vorig jaar de kop nam met ruim 30 procent groei.

Eigenlijk is het onzin om Haarlemmermeer en Amstelveen te scheiden. 'Al die internationale bedrijven zitten hier wegens Schiphol', zegt hoofd van de economische afdeling van Amstelveen, Christa de Kemp-Everts. In Amstelveen willen bedrijven als Xerox, Canon, H-P, Mattel, KPMG, en Arthur Andersen hun medewerkers invliegen. In Haarlemmermeer komen daar goederen bij, omdat er ook veel distributiebedrijven zitten.

Haarlemmermeer is het trekpaard van de omgeving. Niet alleen telt de gemeente met 102 duizend arbeidsplaatsen drie keer zoveel banen als Amstelveen, binnen de gemeente is het vooral Hoofddorp dat groeit. Die groei zou zelfs nog sterker kunnen zijn als er maar bedrijfsruimte was. 'We zijn zo goed als uitverkocht', zegt Barry Piroli van Economische Zaken van de gemeente. 'De wachtlijsten zijn enorm.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden