‘Gigantisch sterk’ Albert Heijn belangrijke pijler van Ahold

Supermarktketen Albert Heijn blijft steeds sneller groeien. In het afgelopen kwartaal groeide de omzet van Albert Heijn met 14,4 procent tot 2,1 miljard euro....

Met de grotere omzet draagt Albert Heijn in belangrijke mate bij aan de omzetresultaten die moederbedrijf Ahold vrijdag publiceerde. De totale omzet bedroeg in het tweede kwartaal 5,8 miljard euro. Dat is 0,8 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar, maar meer dan analisten hadden verwacht. Vorig jaar maakte Schuitema (C1000) deel uit van de resultaten, nu is dat belang door Ahold verkocht. Ook zou de omzet met 7,3 procent zijn gestegen wanneer de dollar niet zo sterk zou zijn gedaald.

In de Verenigde Staten, waar Ahold supermarktketens bezit, voert het bedrijf een reorganisatie door. Albert Heijn dient daarbij als voorbeeld. Zo wordt er beter gelet op het prijspeil, want consumenten lijken steeds meer op zoek naar het goedkoopste product. Daarom worden producten in prijs verlaagd. Ook staan er meer huismerkproducten in de schappen en worden er promotieacties gehouden om meer mensen naar de winkels te lokken. Moederbedrijf Ahold haalt ongeveer de helft van zijn omzet uit de VS.

Volgens analist Fernand de Boer van zakenbank Petercam werpt die strategie vruchten af. ‘Zonder reorganisatie zouden de cijfers veel slechter zijn.’ De Boer roemt echter vooral Albert Heijn. ‘Gigantisch sterk. Al jaren drukt men daar op alle juiste knoppen. De concurrentie mag zich wel achter de oren krabben.’

Het aandeel Ahold was vrijdag in trek en steeg met 5,8 procent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden