Column

'Gespierde auto', het stond er echt

Van auto's ga je raar praten.

Sheila Sitalsing
null Beeld Colourbox
Beeld Colourbox

Gespierde auto. Het stond er echt. Zo snel kan onschuldig whatsappverkeer met een kennis ontsporen.

'Ben op autojacht.'

'Mooi. Wat wordt het?'

'Weet nog niet. Het moet een beetje gespierd zijn.'

Hoopvol appte ik 'hahaha' terug, maar het was serieus bedoeld, zo bleek bij navraag.

Lang verkeerde ik in de zalige veronderstelling dat algemeen erkend is dat het begrip 'gespierde auto' voor een autoconversatie is wat 'het kan niet zo zijn dat' is voor een debatje tussen politici. Wat 'iemand in zijn kracht zetten' is voor de hulpsector. Wat 'de bietenbrug op gaan' is voor de sport.

Zinnetjes en begrippen die de potsierlijkheid ver voorbij zijn en uitsluitend nog in strikt ironische zin kunnen worden gehanteerd. Dacht ik. Ook die opvatting evenwel bleek zich te beperken tot mijn bubble van taalsnobs.

Google maar, vraag maar rond, probeer het maar uit op deze of gene: het 'gespierde design', de 'gespierde kont', het 'gespierde [vul willekeurig model in]', ze zijn nog steeds alomtegenwoordig en onuitroeibaar. In autorecensies - ook wel rij-impressies genoemd. In autoblogs. In de showroom. In verkoopfolders. Het begrip heeft zich zelfs in de kolommen van de Volkskrant weten te wringen, in een recente recensie, pardon rij-impressie. Eenmalig weliswaar, de dienstdoende eindredacteur was vermoedelijk even een blokje om.

De gespierde auto bevindt zich taaltechnisch in hetzelfde gamma als de auto die 'hoog op de poten staat'. Erger nog: hoog op de pootjes. Of de auto die 'geen strepentrekker' is, maar wel 'voorzien is van klokwerk dat puik in orde is' en ook voor het overige beschikt over 'een karakter' dat 'geavanceerd' danwel 'sympathiek' is.

Van auto's ga je raar praten. (Toegegeven, van sport, politiek, bankieren, managen, mode ontwerpen of aan yoga doen ook.) Dat heeft, net als alle sectorspecifieke taal, een functie: de spreker toont zich kenner, een insider die je niets hoeft wijs te maken. Hij imponeert met flauwekul, gelijk de autobezitter de buren imponeert door een net iets gelikter, groter, duurder en - vooruit - gespierder exemplaar met puik klokwerk en geavanceerd karakter voor de deur te zetten.

Imponeerde misschien. Want als de voorzichtige trend onder jongeren - iets minder autobezit, iets meer autodelen, wel meer gereden kilometers - van structurele aard blijkt, gaat straks niemand meer naar de showroom voor iets dat hoog op de pootjes staat. Dan moet de middenklasse op zoek naar een nieuwe totempaal en de taalsnob naar een nieuwe ergernis.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden