Geniet, nu het nog kan

De Audi A3 e-tron combineert het gezonde met het aangename. Lekker pittige auto en toch niet zo heel slecht voor het milieu. De overheid betaalt nog even mee.

De Audi A3 e-tron gepresenteerd in 2014 in Parijs. Beeld anp

We rijden dus in een dinosaurus. De modernste techniek in huis, plug-in-hybride, veel vermogen, laag verbruik, stil, snel, gerieflijk, luxe. Geen vuiltje aan de lucht, lijkt het. En toch. Als het aan het kabinet ligt, is het einde van deze Audi A3 Sportback e-tron nabij. In elk geval zijn populariteit, want het mes gaat in de bijtellingsregelingen die plug-inhybrides aantrekkelijk maken.

Dat zit zo (zet je schrap voor een cijferregen): zakelijke rijders betalen nu 7 procent bijtelling over deze auto. Elke auto die minder dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoot, krijgt dit voordeel van de overheid. Omdat het beleid kostbaar is en het de markt verstoort, krijgen hybrides als deze Audi over een paar jaar net zo veel bijtelling als alle andere niet volledig elektrische auto's.

Tegen die tijd zal de A3 e-tron van meest begeerde jongeling zijn getransformeerd tot winkelknecht. Nu is het voor de zakelijk rijder een lekker betaalbaar karretje (bijtelling in het gunstigste geval slechts 98 euro per maand). Wie de volle mep moet neertellen, merkt dat de A3 e-tron verre van goedkoop is. Prijzen beginnen bij 39.700 euro en lopen razendsnel op als er wat opties worden aangevinkt. Bij 22 procent bijtelling zullen heel wat Audirijders moeten downsizen naar Skoda - ook geen straf trouwens. Overigens was het feest toch al bijna voorbij, want volgend jaar gaat de bijtelling voor dit type auto's al naar 15 procent.

Er is nog een reden de regeling voor plug-inhybrides af te bouwen: de beperkte uitstoot in de folder wordt in de praktijk nooit gehaald. Bij deze A3 ook niet. Ik verstookte over 675 kilometer 40 liter benzine, oftewel 1 op 17, ondanks vier keer volledig opladen van de accu. Al had het misschien best nog wat zuiniger gekund, van de beloofde 1 op 67 komt niets terecht.

Het is jammer dat in de cijfertjesfetisj die autorijden tegenwoordig is de kwaliteiten van deze A3 dreigen te raken ondergesneeuwd. Die arme e-tron kan ook niks doen aan het merkwaardige Nederlandse belastingstelsel. Nimmer - u weet dat Blik dit woord niet snel in de mond neemt - reden we een prettiger hybride.

Schakelschokjes

Ten eerste omdat de e-tron een normale automatische versnellingsbak heeft, met een dubbele koppeling. Dat rijdt oneindig veel prettiger dan de continu variabele transmissie waarvoor onder meer Toyota, Lexus en Ford in hun hybrides hebben gekozen. Geef gas en de A3 versnelt als een gewone auto; en het voelt niet alsof je aan een bungeejumpkoord wordt voortgezeuld, zoals bij de Prius of de hybride Ford Mondeo die we binnenkort bespreken.

Om de bouw van de aandrijflijn compact te houden, heeft Audi de elektromotor aan deze versnellingsbak gekoppeld. Dat heeft een nadeel: ook in de volledig elektrische stand voel je schakelschokjes, evenals bij het afremmen op de elektromotor. Tikje minder comfortabel dan bij de concurrentie.

Erg goed is de zeilfunctie. Laat het gas los en de auto glijdt verder. Veel hybrides beginnen bij het loslaten van het gas te remmen op de elektromotor om energie terug te winnen. Dat gaat vaak te bruusk, waardoor achterliggers worden gehinderd en de hybridebestuurder steeds wat gas moet bijgeven. De e-tron zeilt met gemak honderden meters verder zonder noemenswaardig snelheidsverlies. Pas als het rempedaal wordt aangeraakt, begint de elektromotor te regenereren. Je moet er even aan wennen, maar als het kunstje onder de knie is, kan geregeld worden gezeild zonder een druppel brandstof te verbruiken.

Ook anders dan de meeste andere hybriden: de e-tron heeft er duidelijk lol in. Hij trekt desgewenst razendsnel op en voelt ondanks zijn 1.600 kilogram licht. Als de combinatie elektrisch/benzine maximaal wordt ingezet, lijkt de A3 aangedreven door General Electric GEnx-2B67's, die onder Boeing 747's hangen. En klinkt hij trouwens ook zo. En verbruikt hij net zo veel.

Audi A3 e-tron

Gereden - Audi A3 Sportback e-tron, plug-inhybride met een 1,4 liter benzinemotor en een elektromotor.

Gecombineerd vermogen - 204 pk. Van nul tot honderd in 7,6 seconde.

Top - 222 kilometer per uur.

Officieel verbruik - 1 op 67. Praktijkverbruik 1 op 17, inclusief vier keer volledig bijladen over 675 kilometer, bij een overigens tamelijk klimaatvijandige rijstijl.

Prijs - vanaf 41.000 euro. Gereden model: 48.256 euro.

Uiteindelijk is rustig zoeven het fijnst in deze auto. Want tijdens zeiltochtjes langs B-wegen is het zo stil dat de voortreffelijke geluidsinstallatie van Bang & Olufsen optimaal uit de verf komt. We zeggen het vaker: de mooiste concertzaal is de autocabine. Blik-tip: negeer alle opties, op deze na. Besteed 1.106 euro extra en word gelukkig.

Maar hé, valt daar niet een meteoriet uit de hemel?

wat verder opviel

De accu van de Audi A3 e-tron zou in theorie 50 kilometer halen, in de praktijk is 28 kilometer realistischer. Aangezien de meeste worden geleaset, maken veel van deze auto's vermoedelijk flink meer benzine- dan elektrische kilometers. Daarom wordt vanaf volgend jaar voor auto's als deze 15 procent bijtelling gerekend, oplopend naar 22 procent, het tarief voor alle niet-elektrische auto's. Dit jaar gekochte auto's houden de huidige bijtelling.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden