Gemiddeld gezin doet per week voor 180 gulden aan boodschappen Supermarkten willen taak visboer overnemen

De consument wil geen hele vissen, compleet met kop en staart, maar filets, zalmtournedos en visgoulash. Na de bakker en slager willen de supermarkten in Nederland ook de visboer, de bloemenzaak en de dierenspeciaalzaak gaan beconcurreren....

Van onze verslaggever

VOORBURG

Dit blijkt uit het rapport 'Bestedingen aan het CBL assortiment in 1996', dat dinsdag werd gepresenteerd. Het is een gezamenlijke productie van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de brancheorganisatie van de levensmiddelenketens, die op de Nederlandse markt opereren.

De consument besteedt het meeste geld voor dagelijkse boodschappen in de supermarkt. Van elke gulden komt 68 cent in de kassa van de supermarkt terecht en gaat 23 cent naar speciaalzaken als bakker en slager. Andere aankoopkanalen, zoals de plaatselijke markt en benzinestations, strijken negen cent op.

Een gemiddeld gezin geeft per week ruim 180 gulden aan 'dagelijkse boodschappen' uit zo blijkt uit de cijfers. Vorig jaar wisten de supermarkten daar 123 gulden van binnen te halen. De speciaalzaken waren goed voor 41 gulden. Voor de benzinestations en markten resteerde 17 gulden. Alle gezinnen samen gaven 61 miljard gulden uit.

Volgens het CBS en CBL vergroten de supermarkten elk jaar hun marktaandeel ten koste van de andere winkels. Daarbij maken zij gebruik van de verruiming van de winkelopenstelling. 'Eind 1996 deed 43 procent van de consumenten wel eens 's avonds boodschappen.' Over de exacte effecten van de ruimere winkeltijden zijn nog geen statistische gegevens beschikbaar.

Wel blijkt volgens het CBL uit gegevens van supermarkten dat de verkoop van kant-en-klaarmaaltijden een enorme impuls heeft gekregen. Vorig jaar was de omzet in dit segement al 35 miljoen gulden. Kant-en-klaarmaaltijden worden vooral via de supermarkten verkocht. Bovendien is er in de omzetontwikkeling een verschuiving merkbaar ten gunste van supermarkten die 's avonds nog open zijn.

Vorig jaar was er een kentering met betrekking tot de speciaalzaken voor non food, die hun positie tegenover de supermarkten wisten te versterken. Daarbij valt onder andere te denken aan winkels voor huishoudelijke producten en dierenspeciaalzaken.

De supermarkten hebben de afgelopen tien jaar een sterke omzetstijging geboekt bij de zogeheten versproducten. Het gaat daarbij om vlees, groente/fruit, brood, zuivel, vis en diepvriesproducten. De consument koopt het liefst gemakkelijk en snel klaar te maken versproducten zoals gemarineerde kippenpootjes en voorgesneden groenten. Sedert 1986 nam de omzet van de groep verse producten toe met 49 procent. De verkoop van andere producten groeide met 45 procent.

Het CBL verwacht dat de supermarkten hun positie op de markt voor verse producten de komende tijd verder zullen versterken. Dat zou bij voorbeeld kunnen door verbreding van het assortiment naar sectoren waar de supermarkt nu nog weinig betekent. Zo zet de consument steeds vaker vis op

het menu.

'In 1996 werd al 7 procent meer vis afgezet via de supermarkten. Net als bij andere producten wil de consument verrast worden met nieuwe producten die snel en makkelijk klaar te maken zijn', aldus het CBL.

W. Hillebrandt, voorzitter van het deskundigenoverleg marktonderzoek van het CBL, zei dinsdag dat 'supermarkten als marktleider fungeren voor het merendeel van de assortimentsgroepen'. Naast vis kiest de consument ook bij de aanschaf van bloemen en dierenbenodigdheden voor een ander aankoopkanaal. 'Hoewel deze groepen geen enorme omzetten vertegenwoordigen, zijn ze toch interessant voor de supermarkten vanwege hun margerijkdom' aldus Hillebrandt.

Hij betoogde dat supermarkten ook naar verbreding van het assortiment moeten blijven zoeken. 'Er is sprake van branchevervaging. Anderzijds worden levensmiddelen verkocht door de spoorwegen en benzinestations en zijn ook snackbars van plan levensmiddelen te gaan verkopen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden