Gemeente Rotterdam en Utrecht trekken zich niets aan van motie milieuzones

Utrecht en Rotterdam trekken zich niets aan van een motie in de Tweede Kamer tegen milieuzones voor vervuilende personenauto's. Utrecht, dat sinds een jaar oude diesels verbiedt in het centrum, gaat daar gewoon mee door. Rotterdam volgt per 1 januari.

Beeld anp

De Tweede Kamer nam donderdag een motie aan die steden moet verbieden in hun centra oude, vervuilende (diesel)personenauto's te weren. Maar VVD-minister Schultz (Verkeer) zei vrijdag dat gemeenten de vrijheid houden om dergelijke milieuzones in te stellen. Die moeten de luchtkwaliteit verbeteren. 'Gemeenten mogen zelf bepalen hoe ze dat doen.'

De motie verbiedt alleen dat er één uniform, landelijk verkeersbord komt voor milieuzones, aldus Schultz. De Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk betreurt dat. 'Met zo'n bord kunnen we meer duidelijkheid scheppen. Het is merkwaardig dat de VVD de vrijheid om te vervuilen belangrijker vindt dan de gezondheid van mensen.'

Beeld anp

Auto's blijven weren

Gemeenten behouden volgens Van Hooijdonk de mogelijkheid auto's te weren, vanwege de bepalingen uit de Wegenverkeerswet. 'We mogen bijvoorbeeld ook sommige straten afsluiten voor autoverkeer. Die vrijheid kan niet zo maar worden afgeschaft.'

Daar denkt VVD-Kamerlid Barbara Visser anders over. PVV, SP en CDA steunden haar motie, die het toevoegen van het milieuzonebord aan het verkeersreglement verbiedt. Visser: 'Om een milieuzone te handhaven, hebben gemeenten dit verkeersbord nodig. Zonder dit bord kunnen ze geen boetes uitschrijven. Ik ga er dus van uit dat milieuzones voor personenauto's vanaf nu tot het verleden behoren.'

Rotterdam weerspreekt dat. 'De politie zegt te kunnen handhaven met het bord dat Utrecht en wij nu gebruiken', aldus de woordvoerster van D66-wethouder Pex Langenberg (Verkeer). 'We vragen alleen al enkele maanden om een eenvoudiger verkeersbord, waarmee alle gemeenten uit de voeten kunnen.'

Steden gepikeerd: 'Schultz werkt milieuzones tegen'

Grote steden krijgen bij het ministerie geen voet aan de grond voor hun plannen om vuile auto's uit de stad te bannen. Rotterdam en Utrecht vermoeden politieke onwil.

Uitspraak van de rechter

Automobilisten die met te oude, vervuilende (diesel)auto's rijden, krijgen in de Rotterdamse milieuzone vanaf 1 januari een waarschuwingsbrief en vanaf 1 mei 90 euro boete.

Het weren van de meest vervuilende voertuigen is een van de maatregelen die steden nemen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Die voldoet nog niet op alle plaatsen aan de Europese normen. Door het voortdurende geruzie over de milieuzone tussen de VVD en de autolobby enerzijds en de linkse partijen en de milieubeweging aan de andere kant, wordt een verwachte uitspraak van de rechter over de geldigheid van de milieuzone alleen maar relevanter. In eerste instantie gaf de rechter de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) ongelijk. Eind januari wordt de uitspraak in hoger beroep verwacht.

'Elke Rotterdammer heeft recht op gezondere lucht'

Duidelijk is dat niet iedereen enthousiast is over de milieuzone voor personenauto's. In Utrecht, de eerste stad die sinds dit jaar oude diesels uit het centrum weert, is kritiek op het grote aantal boetes. Lees hier de reportage. (+)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden