Geldservice helpt banken 35 miljoen te besparen

Geldservice Nederland GSN verzorgt voorlopig nog een groot deel van het tellen en transport van bankbiljetten in Nederland. Totdat bijna iedereen echt alles zal pinnen.

null Beeld Peter Hilz
Beeld Peter Hilz

De vakbonden CNV en FNV briesten vrijdagavond van woede toen bekend werd dat het Amerikaanse geldtransportbedrijf Brink's in Nederland 600 van zijn 1.080 banen gaat schrappen. Drie van de zeven Brink's-vestigingen, in Zwolle, Arnhem en Rotterdam, sluiten hun deuren. De reden: Brink's raakt per 1 juli zijn grootste klant, Rabobank, kwijt. De bank gaat liever verder met Geldservice Nederland, het 400 werknemers tellende bedrijf uit Weesp dat drie jaar geleden door ABN Amro, ING en Rabobank zelf werd opgericht.

Geldservice Nederland (GSN) verzorgt het tellen, sorteren, opslaan en transport van een groot deel van de bankbiljetten in Nederland. Ook draagt het zorg voor de bevoorrading van geldautomaten. Het geldtransport naar en van bankfilialen en geldautomaten wordt niet door het bedrijf zelf gedaan. GSN contracteert transporteurs als G4S en Wincor Nixdorf om dat werk uit te voeren, maar houdt wel zelf de regie in handen.

Brink's tekende in 2013 en dit jaar bezwaar aan tegen GSN bij de Autoriteit Consument en Markt. Het samenwerkingsverband van de drie grootste banken zou de concurrentie hinderen, betoogde Brink's. De kartelwaakhond wees de klacht beide keren af. ACM oordeelde dat de GSN de concurrentie op de geldtransportmarkt niet beperkt, en de banken belangrijke financiële voordelen oplevert.

Geld besparen

Met de oprichting van GSN wilden Rabobank, ING en ABN Amro de geldverwerking voor hun bankfilialen stroomlijnen. Omdat er door internetbankieren en pinnen steeds minder contant geld in omloop is, kunnen de drie banken veel geld besparen door het verwerken van bankbiljetten onder één dak te brengen. Door de samenwerking hebben de banken minder telcentra nodig en kunnen geldwagens efficiëntere ritten maken. Voor de oprichting van GSN vonden de door de banken beheerde tel- en sorteeractiviteiten plaats op vijf verschillende locaties, nu op slechts drie. De banken schatten zo zeker 35 miljoen euro per jaar te besparen.


Op de langere termijn zou GSN wel eens een economische 'held van de terugtocht' kunnen blijken te zijn, zoals Sovjet-leider Gorbatsjov ooit werd bestempeld. Nu worden zes van de tien transacties in winkels nog contant betaald. Maar binnen vijf jaar moet het merendeel van de transacties gepind worden, stelden Nederlandse banken, winkeliers en horeca zich vorige maand als doel in het bijzijn van minister Dijsselbloem (Financiën). Hoe meer pinbetalingen, des te minder omzet voor Geldservice Nederland. Het aantal geldautomaten liep de afgelopen jaren al terug, van ruim 7.900 in 2010 naar ruim 7.600 vorig jaar.

undefined

Telruimte

De Volkskrant nam vorig jaar al een kijkje op het hoofdkantoor in Weesp. Het tellen, controleren en sorteren van bankbiljetten was destijds in elk geval nog nauwelijks geautomatiseerd. 'Op een centrale werkvloer staan zo'n zeventig bureautjes waarachter voornamelijk vrouwen bezig zijn met simpel handwerk. Ze snijden plastic zakken met bankbiljetten open, op een voorgeschreven manier zodat de camera boven hun hoofd het kan registreren. Dat geld leggen ze in een metalen cassette. Op een beeldscherm kunnen ze controleren of de geldzending goed in de administratie is verwerkt.' Aan de muren van de telruimte hangen zwarte dozen, die dikke mist produceren mochten overvallers op een dag hun slag proberen te slaan bij GSN. Dankzij het mistgordijn en flikkerende stroboscooplampen zien overvallers in spe geen hand meer voor ogen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden