Geldautomaten veiliger door kap

Het plaatsen van speciale beschermingskapjes op geldautomaten heeft de pinpasfraude via de geldautomaat tot een minimum teruggebracht. De laatste maanden zijn geen nieuwe meldingen binnengekomen van bij geldautomaten gekopieerde pasjes waarmee illegaal bedragen zijn opgenomen....

Dat heeft Interpay, dat in Nederland het elektronische betalingsverkeer regelt, zaterdag verklaard. Bij de betalingsverwerker komen alle meldingen van pinpasfraude binnen.

Interpay turfde de afgelopen jaren honderden meldingen van zogenoemd skimmen. Daarbij plaatsen criminelen speciale leesapparatuur in geldautomaten waarmee ze de gegevens van de pinpas konden kopiëren. De benden, veelal uit Oost-Europa, keken daarnaast met een camera of direct de pincodes af, en plunderden de bankrekening van de kaarthouders. Consumenten werden vervolgens geconfronteerd met spookopnamen, meestal over de grens.

Interpay, banken en geldautomatenleveranciers besloten daarop de geldautomaten uit te rusten met beschermkapjes op de pasgleuf en het gedeelte waarin klanten hun code moeten intoetsen.

Het kapje maakt het onmogelijk de gegevens van de magneetstrip op de pinpas af te lezen en te kopiëren, onder meer doordat de pinpas met horten en stoten door de kap beweegt. Bij de oudere modellen bewoog de pinpas in één snelheid door de pasgleuf, wat het aflezen van de gegevens door onbevoegden vergemakkelijkte.

Criminelen hebben vooralsnog geen antwoord op de plaatsing van de kapjes. 'Eind vorig jaar is die operatie afgerond. Sindsdien zijn er geen meldingen meer binnengekomen van fraude via geldautomaten', zegt een woordvoerder van Interpay.

Uit onderzoek van de banken blijkt dat zij in een voortdurende wedloop met criminelen zijn verwikkeld. Elke extra beveiliging van pinpassen leidt tot nieuwe trucs om rekeninghouders hun pas en pincode te ontfutselen.

De woordvoerder van Interpaybeaamt dit. 'Andere vormen van fraude zijn er nog wel degelijk.' Het gaat daarbij onder meer om diefstal van passen, het meekijken naar pincodes bij betaling bij een kassa of frauderende winkelmedewerkers.

Ook komt het voor dat criminelen zich voordoen als postbode en aanbellen bij vooral alleenstaande ouderen. Het slachtoffer wordt gevraagd met zijn pas portokosten te betalen via een mobiel pinapparaat. In werkelijkheid ontfutselt het apparaat de pascode, waarna de spookopnamen beginnen. 'Wat de mensen moeten weten, is dat TPG helemaal geen postbodes uitrust met een mobiel pinapparaat,' zegt de woordvoerder.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden