Gehaaid Disney kan niet zonder Pixar

Finding Nemo trekt volle zalen in Nederland. Tussen de geldschieters van deze vrolijke tekenfilm botert het minder. Filmstudio Pixar wil af van de strijkstok die Walt Disney heet....

Van onze verslaggever Peter van Ammelrooy

De mare is te mooi om niet waar te zijn. Feit is dat de topman van Disney en de makers van Finding Nemo, de Californische tekenfilmstudio Pixar, al een tijdje met elkaar in de clinch liggen. Het gaat te ver om te beweren dat Pixar en Disney elkaars bloed wel kunnen drinken. Maar het dertien jaar oude verbond tussen de filmmaatschappij en de studio wankelt.

Vorig jaar bracht de tandem zijn vijfde co-productie uit. Finding Nemo is de hilarische queeste van de clownsvis Marlin naar zijn zoekgeraakte zoon Nemo. Het met computers gemaakte onderwateravontuur brak alle records voor tekenfilms in de VS. Alleen al in VS bracht de film tot nu toe 339 miljoen dollar op.

Aan dit daverende succes gingen vier even succesvolle animatiefilms vooraf. Dat smaakt naar meer. Maar als Pixar en Disney het oneens blijven over verlenging van hun contract uit 1991 is de koek volgend jaar op. Dan levert de animatiestudio zijn laatste verplichte nummer af - Cars - en staat het Pixar vrij om met een andere distributeur in zee te gaan.

Wat de beide partijen ook afspreken, voortzetting van de overeenkomst van dertien jaar terug kan Disney op zijn buik schrijven. Destijds spraken het mediaconcern en Pixar af dat ze de kosten voor de creatie van zeven avondvullende animatiefilms zouden delen. Van de opbrengst strijkt Disney 12 procent op om de uitgaven voor distributie wereldwijd te dekken. De rest delen ze sam-sam.

Het contract was in 1991 het beste dat Pixars baas, Steve Jobs, uit de onderhandelingen kon slepen. De topman van Apple kocht de animatiestudio in 1986 voor tien miljoen dollar. Pixar had toen nog alleen wat bekroonde, korte animatiefilms op zijn conto staan.

De rest is geschiedenis. De eerste bioscoopfilm van Pixar, Toy Story, was in 1995 een kaskraker. Ook opvolgers als A Bug's Life en Monsters, Inc brachten goud geld op. Van dat geld, klaagt Pixar nu, verdwijnt te veel in de zakken van Walt Disney.

Jobs zou volgens ingewijden de afdracht aan zijn huidige partner liefst willen beperken tot een vergoeding voor de distributiekosten, 9 tot 10 procent van de bruto opbrengst. 'Dat zou in het geval van Finding Nemo neerkomen op een kleine dertig miljoen dollar. Zou Disney daar veel moeite voor doen? Ik denk van niet', stelt analist David Miller van de Amerikaanse zakenbank Sanders, Morris en Harris.

Ook Disney-chef Michael Eisner lijkt niet van plan het contract tegen de klippen op te verlengen. 'We zijn volop in onderhandeling met Pixar. Ik hoop dat we eruit komen. En dat gaat ook lukken, maar alleen als dat financieel verstandig is voor ons concern', liet Eisner zich anderhalve week tegenover een gehoor van analisten ontvallen. Koelbloedig als altijd, want Pixar is goed voor ruim eenderde van de winst die Disney op zijn filmactiviteiten boekt.

Toch lijken filmmaatschappij en tekenfilmstudio op een akkoord af te koersen. Een aanwijzing daarvoor is de anderhalve week geleden aangekondigde sluiting van Disney's filmstudio in Orlando, Florida. Daar zijn films als Lilo en Stitch en Mulan nog met de hand getekend.

De sluiting van Orlando is gunstig voor Pixar, zegt analist David Miller. 'Als Disney er rekening mee hield dat de banden met Pixar zouden worden verbroken, zouden ze hun eigen productiecapaciteit opkrikken in plaats van afbouwen.' Michael Eisner mag dan misschien bloed hebben geroken, zijn kostje is net als Bruce meer dan gekocht als hij voor het vegetarische menu kiest.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden