Geen wijn in 'cultureel Tsjernobyl': wat er misging in Disneyland Parijs

Disneyland Parijs is te duur voor de kritische en door de crisis getroffen Europese consument. Hierdoor is het aantal bezoekers sinds 2012 met 2 miljoen gedaald tot naar verwachting 14 miljoen dit jaar. Een reddingsplan van 1 miljard euro moet uitkomst bieden.

Mickey Mouse verwelkomt gasten in Disneyland Parijs. Beeld afp
Mickey Mouse verwelkomt gasten in Disneyland Parijs.Beeld afp

De Fransen hebben altijd nogal neergekeken op het Amerikaanse fenomeen net buiten Parijs. Een Franse theaterdirecteur beschreef het al bij de opening als een 'cultureel Tsjernobyl'. Ook het feit dat alleen Cola werd geschonken en geen wijn of andere alcoholica was tegen het zere been van de Fransen.

Inmiddels dreigt Euro Disney, de beursgenoteerde houdstermaatschappij van het park, onder de schuldenlast te bezwijken. Maandag werd daarom een reddingsplan voor Disneyland Parijs bekendgemaakt. Walt Disney zet een lening van 600 miljoen euro om in aandelenkapitaal. Daarnaast zal via een emissie van aandelen nog eens 420 miljoen euro moeten worden binnengehaald. De aandelen van Euro Disney daalden onmiddellijk met meer dan 20 procent.

Te duur, te weinig opwindend

Uit enquêtes onder bezoekers blijkt dat Europeanen de kaartjes te duur vinden en veel van de attracties niet meer opwindend genoeg. Daarnaast is een bezoek aan het park in Frankrijk voor Europese gezinnen meestal een eenmalige gebeurtenis. Amerikaanse gezinnen keren veel vaker terug naar hun parken Disney Land (Californië) en Disney World (Florida).

Een kaartje kost 65 euro voor een volwassene en 59 euro voor kinderen tot 12 jaar. En daarvoor krijgt men alleen toegang tot het hoofdpark.

Disneyland Parijs werd in 1992 geopend als Euro Disney. In de 22 jaar dat het park bestaat zijn de winstgevende jaren op de vingers van een hand te tellen. In de afgelopen tien jaar werd alleen in 2008 een winst geboekt. In de eerste helft van dit jaar bedroeg het verlies 108 miljoen euro.

Moedermaatschappij Walt Disney Corp. is voor 39,8 procent eigenaar van het park, 10 procent is in handen van de Saoedische prins Waleed en 50,2 procent van het beursfonds Euro Disney. Volgens de Franse vakbond CFDT, die de belangen van de 15.000 Franse Disney-werknemers behartigt, is het verlies van de onderneming onder meer toe te schrijven aan de royalty's die de Franse onderneming moet betalen aan moederbedrijf Walt Disney, waardoor automatisch een tekort zou ontstaan.

null Beeld EPA
Beeld EPA
Disneyland Parijs in 1992 Beeld afp
Disneyland Parijs in 1992Beeld afp

Overambitieus

Daarnaast is Disneyland Parijs ook overambitieus geweest. Na de opening van het park in 1992 werden plannen ontwikkeld voor twee nieuwe themaparken, 20 duizend hotelkamers, 186 duizend vierkante meter winkelruimte en 1 miljoen vierkante meter kantoorruimte. Ook werd een golfbaan van 27 holes aangelegd.

Inmiddels geeft Disneyland Parijs werk aan 15 duizend mensen die zorgvuldig volgens de Disney-eisen zijn gescreend. De eerste jaren waren al verliesgevend. Pas na de opening van de spectaculaire en peperdure attractie Space Mountain leek het park op de goede weg te zijn.

Financieel topman Mark Stead van de houdstermaatschappij Euro Disney ontkende dat er sprake is van acute financiële problemen. Wel zijn dringend nieuwe investeringen nodig om het park up-to-date te maken en een nieuwe doelgroep aan te boren. Maar na de aanslagen van 2001 verminderde het aantal bezoekers weer.

In 2004 moest een groot financieel herstructureringsplan worden doorgevoerd waarbij Euro Disney 2,8 miljard nieuwe aandelen voor 9 eurocent per stuk uitgaf. Dat leverde 250 miljoen euro aan vers geld op. Met de opening van Toon Studio, Tower of Terror, Toy Story of Playland zijn ook sinds die tijd nieuwe attracties geopend, maar de laatste twee jaar blijven de bezoekers weg. Het Franse effectenhuis Natixis schreef enkele weken geleden dat 'Disneyland meer kas nodig heeft in een poging het park meer upmarket te maken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden