'Geen relatie problemen Airbus en Boeing'

AMSTERDAM - De twee nieuwste paradepaartjes van de luchtvaartindustrie, de Boeing Dreamliner 787 en de Airbus A380, hebben beiden een week van technische problemen achter de rug. Toch is er van een verband geen sprake.

De beschadigde motor van de Airbus A380 die vorige week een noodlanding maakte. Beeld null
De beschadigde motor van de Airbus A380 die vorige week een noodlanding maakte.

Dat beweert althans luchtvaartspecialist Hans Heerkens van de Universiteit Twente. 'Deze zaken zijn totaal ongerelateerd. Er was een motorprobleem bij de Airbus en rookontwikkeling in de cockpit bij de Boeing.'

Zelfde merk motoren
De motoren van de twee vliegtuigen zijn wel van hetzelfde merk, Rolls Royce, maar dat hoeft volgens Heerkens niets te betekenen. 'Er zijn subtiele verschillen tussen de twee motoren, dat kan heel veel uitmaken.'

Het was afgelopen donderdag wereldnieuws. De noodlanding van een Airbus A380 in Singapore, wegens olieproblemen bij de motoren. Daar kwam gisteren nog eens de Boeing Dreamliner 787 bij. Tijdens een testvlucht moest een noodlanding worden gemaakt. Er was rookontwikkeling in de cockpit.

Problemen worden uitvergroot

'De problemen met deze toestellen worden enorm uitvergroot', zo stelt Heerkens. 'Vroeger werden veel meer nieuwe vliegtuigen ontwikkeld. Tijdens het testen vielen motoren om de haverklap uit.' Motoren moeten duizenden kilometers feilloos werken en worden daarom uitvoerig getest. De Airbus was echter al in bedrijf en toch haperden de motoren.

Wanneer een motor uitvalt, hoeft dit helemaal geen gevaar op te leveren. Zolang de overige motoren het wel doen, kan een vliegtuig veilig landen. 'In de jaren '50 had je de Lockheed Constellation. Dit viermotorig propellervliegtuig werd ook wel het beste driemotorige vliegtuig ter wereld genoemd, zo zegt Heerkens. 'Ik meen dat er bij een op de zestien vluchten wel een motor uitviel, dat is dus niet te vergelijken met deze situatie.'

Weinig nieuwe vliegtuigen
Tegenwoordig worden nog maar weinig nieuwe vliegtuigen ontwikkeld. Heerkens legt uit: 'De ontwikkelkosten voor nieuwe toestellen zijn enorm. Daarom moeten ze echt een stap voorwaarts maken'.

Opvallend genoeg komen eventuele ernstige problemen bij nieuwe modellen vrijwel nooit voor bij de onderdelen die een stap voorwaarts zijn. Bij de Boeing Dreamliner is dit bijvoorbeeld de van kunsstof gemaakte romp. Heerkens: 'Daar wordt heel veel aandacht aan besteed, en dat gaat vrijwel altijd goed.'

Twee toestellen van het type Airbus A380. Beeld null
Twee toestellen van het type Airbus A380.
De Boeing Dreamliner 787. Beeld null
De Boeing Dreamliner 787.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden