NieuwsTaxichauffeurs willen steun

Geen noodhulp voor taxibranche: ‘Chauffeurs staan met rug tegen de muur’

Ook taxiondernemers willen gebruikmaken van de noodregeling van het ministerie van Economische Zaken. Na kritiek van winkeliers is de regeling verruimd, maar ondernemers in taxi- en touringcarvervoer staan met lege handen.

Taxi’s op het Amsterdamse Leidseplein.Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

‘Onbegrijpelijk’, noemt voorzitter Bertho Eckhardt van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) het uitsluiten van chauffeurs. ‘Dit noodloket niet openstellen voor taxi – en touringcarbedrijven is een klap in het gezicht van al die ondernemers en chauffeurs. Ook voor hen geldt een acute noodzaak voor de steun,’ aldus Eckhardt in een schriftelijke verklaring.

Maak alleen gebruik van een taxi als er geen andere optie is, schreef minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer. Chauffeurs mogen alleen passagiers vervoeren wanneer er sprake is van een afstand van anderhalve meter tussen chauffeur en passagier, of wanneer er een gesloten afscheiding is tussen de chauffeur en passagier. Daarnaast is het advies om maximaal één passagier tegelijkertijd te vervoeren, tenzij het personen van hetzelfde huishouden zijn. 

KNV-voorzitter Eckhardt schrijft dat deze voorwaarden ‘dicht tegen een verbod aan zitten’. Volgens hem leiden ze ertoe ‘dat taxibedrijven te maken krijgen met een omzetverlies oplopend tot wel 100 procent’.

Huilende chauffeurs

‘Deze crisis treft de chauffeurs keihard’, zegt Ruud Lagerwaard, voorzitter van taxiorganisatie Take a Taxi. ‘We hebben huilende mensen op kantoor gehad, chauffeurs die geen boodschappen meer kunnen doen. De regering geeft miljarden uit aan steun, maar deze mensen staan in de kou. Wat is het verschil tussen een kapster die haar werk niet kan doen vanwege de voorgeschreven anderhalve meter afstand en een taxichauffeur?’

De straattaxi’s staan er toch al niet goed voor, legt Lagerwaard uit. ‘Mede door de komst van organisaties als Uber zijn ze jarenlang uitgekleed. De chauffeurs staan met de rug tegen de muur.’ 

Lagerwaard vreest dat de helft van de chauffeurs gaat omvallen als de regeling niet wordt uitgebreid. ‘Dan komen ze in de bijstand, dat kost de samenleving alsnog geld. Met 4.000 euro kunnen ze in elk geval voor een paar maanden hun rekeningen betalen.’

Bijna alle chauffeurs bij Take a Taxi zijn gestopt met rijden. Chauffeurs die wel rijden hebben amper klandizie en vrezen voor hun gezondheid, zegt Lagerwaard. ‘Jongens staan zes uur te wachten voor een ritje van 20 euro. Moeten ze daarvoor hun gezondheid riskeren?’

Het Centraal Station in Amsterdam ligt er verlaten bij, de coronacrisis is een grote klap voor de vervoersbranche. Beeld Helene Wiesenhaan / BSR

Niet op woonadres

De meeste taxichauffeurs werken als zelfstandige, via een taxiorganisatie of een bemiddelingsbedrijf als Uber krijgen ze ritjes. Volgens het CBS werkte in 2017 bij 83 procent van de geregistreerde taxibedrijven slechts één persoon.

Daarom is alleen het toevoegen van de taxibranche aan de noodregeling niet genoeg. Ook de voorwaarden moeten worden aangepast. Om nu voor de regeling in aanmerking te komen, mag de onderneming niet staan ingeschreven op een woonadres. ‘De meeste chauffeurs die ik ken, staan thuis ingeschreven’, zegt Lagerwaard. ‘Zij vallen buiten de boot.’

De eenmalige gift van 4.000 euro is bedoeld voor ondernemers die direct worden geraakt door kabinetsmaatregelen tegen het coronavirus. Met het geld kunnen zij de vaste lasten betalen. Vrijdag kondigde het kabinet aan het ondernemers in de horeca-, reis- en verzorgingsbranche ervoor in aanmerking komen. Een dag later werd de noodregeling uitgebreid naar winkeliers in de non-foodsector.

Chauffeurs wilden dinsdag op het Malieveld demonstreren tegen het uitblijven van de noodsteun. Maandagmiddag liet de gemeente Den Haag weten daarvoor geen toestemming te geven. ‘Het is onverantwoord om met grote groepen bij elkaar te komen in een tijd waarin iedere Nederlander wordt opgeroepen thuis te blijven. Het is een bedreiging voor de volksgezondheid en daarom zal ik het niet toestaan’, schrijft burgemeester Johan Remkes.

Dit is het pakket aan noodmaatregelen waarmee het kabinet de economie overeind wil houden. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden