'Geen man overboord door fout ontwerp Airbus'

AMSTERDAM - Een fout in het ontwerp van de motoren blijkt de reden te zijn dat de A380 begin deze maand een noodlanding moest maken in Singapore. Luchtvaartdeskundige Hans Heerkens van de universiteit Twente zegt dat er geen man overboord is.

Beeld afp

Motorenfabrikant Rolls-Royce maakte vandaag bekend dat er een fout is ontdekt bij een onderdeel in de turbine van de Trent 900-motor. Hierdoor is olie in brand gevlogen.

De motorenbouwer zegt dat de defecte component in alle Trent 900 motoren van de A380's van de betrokken maatschappijen wordt omgewisseld. Het gaat om Qantas, Singapore Airlines en Lufthansa.

Snel
'Dat hebben ze heel snel gevonden. Niet zelden is het vinden van het probleem lastiger dan het vinden van een oplossing. Nu kan er naar een remedie worden gezocht,' zegt Heerkens. Het testen van de remedie kan nog enige tijd kosten.

Volgens de luchtvaartdeskundige is het opvallend dat bij de noodlanding de vliegers niets door hadden van de motorproblemen totdat een van de vier Rolls-Roycemotoren explodeerde. 'In de regel heeft de vlieger op tijd door dat er iets niet goed zit en zet hij de motor uit.'

Dit veroorzaakte geen ramp want de airbus A380 is er op ontworpen ook op 3 motoren te vliegen, zoals alle verkeersvliegtuigen kunnen doorvliegen na het verlies van een motor.

Veilig
Heerkens benadrukt dat de Airbus nog steeds een veilig toestel is. 'Het is een prachtvliegtuig, eigenlijk is dit pas het eerste serieuze probleem van de Airbus sinds het in oktober 2007 de eerste commerciële vlucht maakte. Het ging vooralsnog dus allemaal heel goed.' Kleine problemen, bijvoorbeeld met de motor of onderhoudsproblemen komen bij elk type vliegtuig wel eens voor. In de meeste gevallen merkt de passagier daar niets van.

Lagere winstverwachting
Geen rampen maar toch zorgt de explosie van een motoren voor een lagere winstverwachting voor Rolls Royce. 'Ja de luchtvaartmaatschappijen die de Airbus aan de grond hebben gehouden, zullen compensatie eisen. Dat is een enorme kostenpost.'

Het gaat hier om de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas en Singapore Airlines. De overige maatschappijen met dubbeldeks toestel in hun bezit - Air France , Lufthansa, en Emirates - vliegen vooralsnog door. Niet alle A380-toestellen zijn uitgerust met motoren van Rolls Royce, sommige hebben motoren van General Electric.
Heerkens schat dat de schade voor Rolls Royce kan oplopen tot miljoenen euro's.

Verkoop zet door
De problemen met de Airbus A380-toestellen schrikken nieuwe kopers niet af. 'Vandaag zijn er weer vier verkocht.' In het totaal heeft Airbus al 36 toestellen afgeleverd. En 234 bestellingen ontvangen. Toch sluit Airbus topman Tom Enders niet uit dat de levering van nieuwe toestellen volgend jaar vertraging oploopt.

In Europa vliegt de Airbus alleen op Parijs en Londen. Schiphol is kennelijke nog te klein. Maar daar komt volgens Heerkens in de toekomst verandering in. De luchtvaart groeit 4 á 5 procent per jaar. Over 20 jaar is de luchtvaart verdubbeld. 'Dan zal de airbus A380 ook op Amsterdam vliegen.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden