Geen crisis bij Bol.com

Webwinkel Bol.com heeft in 2008 weinig gemerkt van de economische teruggang en is ook in 2009 niet van plan zich hier veel van aan te trekken....

ANP

De verkopen van Bol.com deden het vooral in de sinterklaas- en kerstperiode goed. In december werd een omzetstijging van 50 procent geboekt en 1 december was met 400 duizend bezoekers die 80 duizend aankopen deden een recorddag voor het bedrijf. Over heel 2008 groeide de omzet van Bol.com met ruim 30 procent tot 224 miljoen euro.

Vooruitzicht positief
Over de vooruitzichten voor 2009 is Bol.com zeer positief. ‘De paar procent marktdaling die wij verwachten door de crisis zal op onze groei weinig invloed hebben’, zei Daniel Ropers, de algemeen directeur van het bedrijf.

Ropers ziet in Bol.com een directe concurrent voor traditionele winkels en denkt ook ten koste van hen te kunnen groeien. ‘In een tijd van crisis worden de kaarten opnieuw geschud. Consumenten zullen zich uitgebreider oriënteren.’ En als ze zich georiënteerd hebben, zullen ze volgens Ropers steeds vaker bij Bol.com uitkomen om hun boeken, cd's, laptops en televisies te kopen.

Dat het bedrijf succesvol is in het gevecht om de klant blijkt onder meer uit de verkopen van cd's en dvd's. Consumenten gaven hier in 2008 minder aan uit, maar Bol.com zag de verkoop met dubbele cijfers groeien.

Elektronica
Van de producten die Bol.com aanbiedt, neemt de verkoop van elektronica het snelst toe. Na de boeken waar de site groot mee is geworden, leveren mp3-spelers, spelcomputers en andere gadgets nu de grootste bijdrage aan de omzet van het bedrijf.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden