Gedupeerden hebben tij mee in strijd tegen woekerpolis

Gedupeerden hebben het tij mee in hun strijd tegen de woekerpolis. Tot drie keer toe boog een verzekeraar het hoofd in dit slepende dossier. Kunnen de boeken dicht?

De afdeling compensatie van ASR Verzekeringen in Utrecht. 250 mensen handelen hier claims van door woekerpolissen gedupeerden af.Beeld Wiebe Kiestra / HH

Is het eindspel eindelijk aangebroken in de woekerpolisaffaire?

Daar lijkt het wel op. In een week tijd leden drie verzekeraars een in potentie dure nederlaag tegen gedupeerden. Op 23 juni stelde het klachteninstituut Kifid een polishouder in het gelijk in een zaak tegen Nationale Nederlanden.

De verzekeraar moet hem zeker 7.000 euro schadevergoeding betalen omdat de klant voorafgaand aan het afsluiten van zijn beleggingsverzekering niets was verteld over het betalen van zogeheten 'eerste kosten', zoals provisies en administratiekosten.

Vier dagen later trof verzekeraar Allianz een schikking met drie clubs van gedupeerde woekerpolishouders. Hoe hoog de vergoeding is die Allianz gaat uitkeren wil de verzekeraar niet zeggen, maar volgens een van de belangenclubs bedraagt de schade op zijn minst 500 euro per klant, tot een maximum van tienduizend euro.

En woensdag beet ook Aegon in het stof. De Haagse rechtbank oordeelde dat de verzekeraar polishouders onvoldoende heeft geïnformeerd over de kosten van beleggingen en de hoogte van overlijdensrisicopremies. Twee maanden geleden was verzekeraar ASR al om vergelijkbare redenen op de vingers getikt door het gerechtshof in Den Bosch.

Tekst gaat verder onder de foto.

Beeld Wiebe Kiestra / HH

Krijgen gedupeerden nu hun geld?

Dat ligt niet alleen aan de verzekeraars, maar ook aan de gedupeerden. In het geval van Allianz komen bijvoorbeeld alleen gedupeerden in aanmerking voor de schikking indien zij zijn aangesloten bij de drie claimclubs: Vereniging Woekerpolis.nl, ConsumentenClaim en Stichting Woekerpolisproces. Om hoeveel personen het draait is onduidelijk, maar het zijn er wel minder dan het totale aantal gedupeerden.

In het geval van Nationale Nederlanden is het nog maar afwachten of alle 500 duizend klanten met een woekerpolis een schadevergoeding krijgen. De uitspraak van het Kifid betrof een individuele zaak, zoals Nationale Nederlanden niet moe wordt te benadrukken. Als alle klanten een schadevergoeding willen, moeten ze allemaal individueel een klacht indienen bij het Kifid en het is de vraag of ze dat gaan doen.

Maar zo hard zal Nationale Nederlanden het niet kunnen spelen, verwacht Ton Jongbloed, hoogleraar rechtsgeleerdheid aan de Universiteit Utrecht. Hij voorziet dat verzekeraars uit coulance een aanbod zullen doen aan al hun klanten. 'Want wat is het alternatief? Dat gedupeerden straks in groten getale een procedure starten tegen Nationale Nederlanden bij het Kifid? Ik zie het wel voor me dat ze bij Tros Radar of Vara Kassa straks met formulieren komen waarin personen alleen nog maar hun naam hoeven in te vullen. Het Kifid wordt dan bedolven onder duizenden procedures. Daar zitten ze niet op te wachten.'

Het Kifid behandelde vorig jaar 3.300 klachten. Door de zaak tegen Nationale Nederlanden zou het aantal klachten vele malen hoger kunnen uitpakken. 'Ik kan me voorstellen dat Kifid dan een hartig woordje gaat spreken met Nationale Nederlanden. Verzekeraars zullen steeds meer onder druk komen te staan, ook vanuit de Tweede Kamer, om gedupeerden een reëel aanbod te doen.'

Tekst gaat verder onder de foto.

Beeld Wiebe Kiestra / HH

Wat zijn de gevolgen voor de verzekeraars?

Financiële gevolgen waren er de afgelopen weken al. Nationale Nederlanden verloor na de uitspraak van het Kifid 4 procent op de beurs. Het belangrijkste gevolg van de recente uitspraken is dat verzekeraars over de brug zullen moeten komen, denkt Jongbloed. 'Anders kunnen ze een hoop slechte publiciteit tegemoetzien.'

En dat op een moment dat de branche toch al in een kwade reuk staat. 'Die slechte publiciteit kan ertoe leiden dat cliënten hun heil gaan zoeken bij andere maatschappijen. Misschien richten buitenlandse partijen zich dan op de Nederlandse markt, met de boodschap dat zij zich wel fatsoenlijk zullen gedragen. Op de hypotheekmarkt is dit de afgelopen jaren al gebeurd, daar hebben ABN Amro, Rabobank en ING de afgelopen jaren veel marktaandeel verloren aan nieuwe spelers.'

Failliet zullen de verzekeraars niet snel gaan door hoge schikkingen, verwacht Jongbloed. 'Verzekeraars hoeven schadevergoedingen niet per se in één keer te betalen, ze kunnen het uitsmeren over een aantal jaren.

Beeld Wiebe Kiestra / HH
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden