Gedupeerde wint rechtszaak om woekerpolis van verzekeraar ASR

In de reeks al jarenlang slepende procedures over de woekerpolissen hebben de gedupeerden een overwinning geboekt. Verzekeraar ASR is volgens het Kifid, het financiële klachteninstituut, de fout in gegaan met het Falcon Levensplan.

Het hoofdkantoor van verzekeraar ASR in Utrecht.Beeld anp

ASR moet door de uitspraak mogelijk zo'n 7.000 euro aan te veel in rekening gebrachte kosten terugbetalen aan een klant met een zogeheten Falcon Levensplan. ASR had de kosten die bij de klant in rekening werden gebracht volgens de uitspraak niet duidelijk genoeg in de polisvoorwaarden genoemd.

Onder de noemer woekerpolissen vallen beleggingsverzekeringen waarvan er in de gouden beursjaren miljoenen werden verkocht, met de belofte van hoge rendementen. Toen de koersstijgingen aan het begin van de eeuw stokten, bleek dat de verzekeraars grote bedragen aan 'kosten' hadden ingehouden. De beloofde hoge rendementen vielen daardoor zwaar tegen, en sommige polishouders kwamen zelfs met schulden te zitten. Sinds tv-programma Radar de zaak in 2006 aankaartte, lopen er talloze procedures. Die gaan erover of de kosten niet te hoog waren en of klanten wel duidelijk genoeg was gemaakt dat verzekeraars eerst die kosten inhielden op hun inleg.

Belangrijke uitspraak

De zaak tegen het Falcon Levensplan werd aangespannen door ConsumentenClaim en Vereniging Woekerpolis.nl, die werken aan collectieve procedures. Beide claimorganisaties noemen de uitspraak belangrijk, omdat deze richtinggevend kan zijn voor andere gedupeerden met een soortgelijke polis. Van het Falcon Levensplan zijn er zo'n 220 duizend verkocht. ASR gaat in beroep tegen de uitspraak. De verzekeraar benadrukt dat het om een 'individuele zaak' gaat. In twee andere zaken over hetzelfde product kwam het Kifid volgens de verzekeraar tot een heel andere slotsom.

De Consumentenbond noemt die reactie onfatsoenlijk. 'Wat je helaas ziet, is dat ASR op oneigenlijke manieren probeert te voorkomen dat zo'n uitspraak brede gevolgen krijgt, ofwel dat andere consumenten ervan profiteren. Dat is onfatsoenlijk van ASR en van andere verzekeraars die er zulke tactieken op na houden', zegt een woordvoerder. De Consumentenbond werkt zelf ook aan een collectieve zaak tegen ASR, over de Waerdye-polis. De bond noemt de uitspraak wel degelijk belangrijk. 'Het is een steun in de rug voor consumenten die zijn gedupeerd door andere polissen van ASR en andere verzekeraars.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden