Geboren uit de woede van Eduard Bomhoff

Nyfer was voor professor Eduard Bomhoff de voortzetting van de oorlog met het Centraal Planbureau met andere middelen. Aan de onafhankelijkheid van het instituut is vaak getwijfeld....

Nico Goebert

Daar ligt ook de achilleshiel van Nyfer. Het instituut is er met enige regelmaat van beschuldigd broodheren naar de mond te praten. Dat was het geval met het onderzoek naar de zweeftrein naar de noordelijke provincies, betaald door Siemens, ontwerper en bouwer van de trein, en het onderzoek naar de voordelen van de Betuwelijn, gesponsord door het Havenbedrijf Rotterdam, allesbehalve een objectieve buitenstaander. Het gunstige rapport, uitgebracht kort voor het beslissende Kamerdebat, trekt weifelende Kamerleden over de streep. Van Wijnbergen erkent dat Nyfer op dat punt een probleem heeft. 'Ik doe zelf ook wel eens onderzoek, dan zeg ik altijd ''Je koopt mijn mening, niet je eigen mening''.'

'Dat is het probleem als je helemaal bent overgeleverd aan de commercie', zegt econoom Alfred Kleinknecht van de TU Delft.

Keuzenkamp noemt het tragisch als Nyfer zijn werk niet kan voortzetten. 'Ze hadden toch regelmatig een sprankelende inbreng. Bomhoff wierp met regelmaat een steen in de vijver.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden