GEACHTE REDACTIE

De Nederlandse reiziger houdt zich vooral bezig met de vertragingen die optreden bij het gebruik van de trein. Logisch, die zijn vervelend en zorgen ervoor dat je te laat op je werk komt....

's Nachts ontstaat op het spoor

iets moois voor de toekomst

De NS ontkomen niet aan vernieuwing, reparatie en aanleg van nieuwe baanvakken. Mensen zijn, vaak 's nachts en in het weekend, druk in de weer om dit voor elkaar te krijgen. Vaak lopen deze werkzaamheden iets uit waardoor de treinen in de ochtendspits vertraging oplopen. De mensen die met man en macht werken aan het spoorwegnet, gaan naar bed en lezen op zaterdag in de Volkskrant alleen maar geklaag over vertragingen. Het is juist aan hen te danken dat er op dit moment iets moois ontstaat. Laten we hun nachtelijke werk niet vergeten en ook aan de toekomst denken.

LEIDEN Aart van Stralen

Elders

Nu heb ik genoeg gelezen. Als jarenlang trouw NS-reiziger lees ik alleen maar over de slechte dienst van de NS. Nederlanders hebben geen flauw idee wat een uitstekend openbaarvervoersysteem ze hebben.

In Afrika is het normaal om gewoon naast het spoor te gaan staan (soms dagenlang) totdat de trein komt. In Bosnië is helemaal geen trein. In India is wel een trein, maar daar valt niet te zitten, en de treinen in Griekenland zijn net zo vol.

Ooit wilde ik in Italië de trein nemen. Vanwege een boerenstaking in Frankrijk zat de intercity daar vast, dus werd het de stoptrein. Een zes uur durende reis werd twee hele dagen! Ooit naar Zuid-Frankrijk gereisd? Onderweg mag je heel Parijs zien, omdat de enige verbinding van noord naar zuid de metro is. Probeer eens in de VS ergens te komen met de trein. Het kan, maar het duurt minstens anderhalf keer zo lang als reizen per auto, en vertragingen van drie tot negen uur zijn meer regel dan uitzondering.

Na een jaar lang de reis te hebben gemaakt van Eindhoven naar Hilversum, drie tot vijf dagen per week, kan ik zeggen dat vertragingen weinig voorkwamen. Slechts twee keer was ik te laat voor mijn werk. De NS zijn een uitstekend bedrijf, waarop Nederland trots mag zijn. Ga zo door, NS!

ENDHOVEN

Amy Klipp

Broodjes

'Over smaak valt niet te twisten' volgens Michael Platen van RailTender. Hij bestrijdt dat de koffie in de trein 'drab' is. Inderdaad, vroeger was die koffie niet te drinken. Tegenwoordig is deze van goede kwaliteit. Helaas zie je bij de broodjes het omgekeerde.

Tot zo'n twee jaar geleden werden er goede broodjes in de trein verkocht. Smaakvol, vers en keurig in papier verpakt. Tegenwoordig verkoopt de railtender weer doodgewone broodjes waar de gemiddelde reiziger zijn neus voor ophaalt.

HENGELOCharl Lavell

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden