Gazprom aast op zoutmijnen

Gazprom heeft interesse in opslagcapaciteit in zoutmijnen en lege gasvelden. Het Russische staatsbedrijf is ook gecharmeerd van het betrouwbare gasnet in Nederland....

Van onze verslaggever Xander van Uffelen

Dit verklaarde bestuursvoorzitter Marcel Kramer van Gasunie bij de presentatie van de jaarcijfers. Volgens Kramer beslissen de drie aandeelhouders in de Baltische pijplijn – Gazprom, Wintershall en E.on – binnen enkele maanden of er een plekje wordt ingeruimd voor een vierde investeerder. ‘Wij hebben goede hoop op deelname in het project, als er ruimte wordt gemaakt in het consortium.’

De pijpverbinding van 1200 kilometer door de Oostzee van Rusland naar Duitsland vergt een investering van vier miljard euro. Gasunie kan maximaal 9 procent van de aandelen in handen krijgen.

Gasunie, voor 100 procent in handen van de Nederlandse staat, heeft de afgelopen periode veel technisch overleg gevoerd over deelname in de Baltische pijpleiding, zegt Kramer. ‘Gazprom is niet alleen geïnteresseerd in financiële deelname, maar kijkt naar een breder palet.’

Opslag van gas in zoutlagen of lege gasvelden is voor Gazprom handig om als buffer te dienen voor de winter, zegt Kramer. Gasunie bouwt samen met Nuon aan opslagcapaciteit in een zogeheten zoutcaverne bij Veendam. Lege gasvelden, waar Gazprom ook op aast, zijn echter in handen van diverse oliemaatschappijen die een concessie van de overheid hebben gekocht. Gasbedrijf Nam, waarin Shell en Exxon de macht hebben, heeft de belangrijkste concessies.

De onderhandelingen met Gazprom worden bemoeilijkt doordat de oude Gasunie sinds 1 juli 2005 is gesplitst in twee bedrijven, erkent Kramer. De transsporttak van pijpleidingen en opslagcapaciteit is ondergebracht bij het staatsbedrijf Gasunie, waarover Kramer de scepter zwaait. De handelsdivisie is verdergegaan onder de naam Gasunie Trade & Supply en kent naast de staat ook Shell en Exxon als aandeelhouder.

Het staatsbedrijf Gasunie maakte donderdag voor de eerste keer ‘gewone’ jaarcijfers bekend. Voor de splitsing werden alleen verhullende cijfers gepresenteerd. Uit de jaarcijfers blijkt dat de transportdivisie van Gasunie een grote winstmachine voor de overheid is. Bij een omzet van 1,3 miljard euro boekte het bedrijf een nettowinst van 432,3 miljoen euro.

Gasunie maakt de gehele winst als dividend over aan de Nederlandse staat. Gezien de ijzersterke balans van het bedrijf – nauwelijks leningen en een eigen vermogen van 5 miljard euro – kan de staat de komende vier à vijf jaar nog alle winst als dividenduitkering tegemoetzien. Ondanks de hoge winst maakt Gasunie zich zorgen over het rendement. Door tariefsregulering van toezichthouder DTe staat de winst onder druk.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden