nieuws groei game industrie

Games leveren meer geld op dan bioscoopfilms, boeken of kranten

De Nederlandse consument heeft vorig jaar meer geld (886 miljoen euro) uitgegeven aan games dan aan boeken, bioscoopfilms, kranten of tijdschriften. Volgend jaar passeren de uitgaven aan games als FIFA, attributen in Fortnite en smartphonespelletjes als Clash of Clans zelfs de grens van 1 miljard euro, zo verwacht consultancybureau PwC. De gamesuitgaven bedroegen vijf jaar geleden nog maar de helft van dat bedrag.

Games zijn in veel gezinnen niet meer weg te denken. Beeld ANP

Nederland is de op vijf na grootste markt voor computerspellen in Europa en bezet wereldwijd de vijftiende plaats. PwC schrijft de groei van de laatste jaren toe aan de opkomst van sociale en ‘casual’ games. Tot die laatste categorieën worden veel spelletjes gerekend die een breder publiek trekken dan de hardcore gamers. Daaronder vallen vooral de titels die de consument op zijn mobieltje en tablet speelt.

Virtual reality

De groei van de sociale en casual games zal volgend jaar afvlakken, verwacht PwC. Daar staat tegenover de groei in games met virtual reality, waarbij de consument met een speciale bril wordt ondergedompeld in een virtuele wereld, en augmented reality, waarbij games worden geprojecteerd over de werkelijkheid. Zodat er bijvoorbeeld virtuele dinosaurussen door de woonkamer hobbelen.

Het enige vermaak waaraan de consument aanzienlijk meer geld besteedt dan aan games zijn digitale betaalkanalen op de televisie en onlinevideodiensten als Netflix. Daaraan werd vorig jaar 1,4 miljard euro gespendeerd. Aan muziek gaf de consument 912 miljoen uit, waarvan 560 miljoen aan concerten. Aan tijdschriften werd 277 miljoen euro uitgegeven op, aan bioscoopkaartjes 302 miljoen, aan boeken 530 miljoen en aan kranten 860 miljoen.

Verbetering: in een eerdere versie van dit artikel stond dat digitale betaalkanalen en onlinevideodiensten 1,109 miljard euro opleverden. Dat moest zijn: 1,4 miljjard euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.