Analyse

Gaat Ahold het maken in de VS?

De overname van Delhaize is vooral van belang voor de ambities van Ahold op de Amerikaanse markt. Samen denken ze er reuzen als Walmart en Kroger beter te kunnen bestrijden.

Beeld Reuters

Wat gebeurt er met de kleine leveranciers van tomaten? Wat gaan de klanten merken van deze fusie? En: is er nog wel ruimte voor Belgische invloeden in de nieuwe supermarktkolos? Allemaal relevante vragen, zei de aanstaand topman Dick Boer van fusiebedrijf Ahold Delhaize woensdag, maar vergeet vooral niet wat voor avontuur we in de Verenigde Staten aangaan - het land waar het nieuw te vormen concern een serieuze speler wordt. 'Van de meest noordelijke staten tot beide Carolina's aan toe: overal hebben we straks winkels.'

Want inderdaad: het gros van de boodschappen die Ahold Delhaize vanaf 2016 onder gezamenlijke vlag aanbiedt, worden straks ingeslagen aan de oostkust. De fusie, zo zeggen experts, is dan ook vooral bedoeld om de gezamenlijke concurrentie in dat o zo belangrijke Amerika het hoofd te bieden.

Prijsvechters

Want meer nog dan in Europa, hebben supermarkten in de VS last van oppermachtige prijsvechters als Walmart en de onlinewinkel Amazon, net als oprukkende bioketens als Whole Foods in het luxe segment. De noodzaak om samen één vuist te maken, is daardoor gegroeid, aldus Boer. 'Samen kunnen we, dankzij schaalvoordelen, de winkels in het luxesegment beter aan, net als de prijsvechters en de onlineconcurrenten waarmee we te maken hebben.'

Dat de VS belangrijk zijn, blijkt ook uit alle cijfers: vorig jaar kwam de opgetelde omzet van Ahold Delhaize al voor zo'n 60 procent vanaf de oostkust en zowel analisten als de nieuwe topman verwachten dat dat aandeel in rap tempo zal groeien naar 65 procent. Ter vergelijking: 19 procent van de omzet komt straks uit Nederland, en slechts 8 procent uit België.

Expansiedrang

Met merken als Food Lion, Hannaford, Stop & Shop en Giant heeft de Nederlands-Belgische combinatie in een klap 2.063 winkels waar Amerikanen jaarlijks voor 33 miljard euro aan boodschappen doen. Na ketens als Walmart (26 procent marktaandeel) en Kroger Co (8 procent) wordt Ahold Delhaize met zo'n 5 procent marktaandeel in een klap de vijfde speler op de Amerikaanse markt.

De overzeese expansiedrang is wat dat betreft dus logisch. Maar ook opmerkelijk gezien het trauma dat Ahold daar vorig decennium opliep in de vorm van een boekhoudschandaal bij dochteronderneming US Foodservice. 'Ik moet toegeven dat ik woensdag inderdaad even terugdacht aan wat er twaalf jaar geleden allemaal gebeurde bij Ahold', zegt Jeroen Smit, onderzoeksjournalist en schrijver van Het drama Ahold, over dat boekhoudschandaal.

Beeld AP

Behoudend

'Laat ik vooropstellen: het was een andere tijd toen. Er was haast om zo snel mogelijk zo groot mogelijk te worden. Je moet je voorstellen: eind jaren negentig was er iedere maandag een overnamelunch bij Ahold. Iedere week was er dus de vraag: wat zullen we vandaag kopen? In acht jaar tijd deden ze, geloof ik, zo'n vijftig overnames. Die mensen zijn toen opgestegen en onderweg ergens de weg kwijt geraakt.'

Nu is dat al lang niet meer zo, zegt Smit, waardoor de kans dat deze combinatie slaagt beduidend groter is. Er is een andere topman die zich, in tegenstelling tot Cees van der Hoeven, vooral concentreert op de inhoud van nieuwe aankopen in plaats van op het financiële plaatje alleen. 'Het bedrijf gedraagt zich tegenwoordig meer behoudend en dat is goed. Sterker nog: beleggers vragen de laatste jaren juist wanneer er weer eens een investering volgt. Nou, dat was dus woensdag.'

Beeld Volkskrant
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden