NieuwsAutosplitsing

FT: Nissan heeft het gehad met Renault en zou alleen verder willen

De leiding van het Japanse autoconcern Nissan overweegt een volledige breuk met zijn Franse partner Renault. Beide concerns werken al twee decennia succesvol samen, maar sinds de arrestatie vorig jaar van beider topman Carlos Ghosn is de relatie bekoeld. Dat stelt de FT.

Nissans verkopen zijn sinds de onrust rond Ghosn in een vrije val geraakt en leidinggevenden bij beide concerns zijn de afgelopen tijd gedwongen te vertrekken.

Volgens een ‘rampenplan’ waarover de Financial Times rept, zullen zowel de productie- als ontwerpafdelingen van Nissan worden gescheiden van die van Renault. Nu nog worden veel onderdelen (zoals onderstel, motoren en transmissies) onderling gebruikt. 

Ghosn wilde in zijn nadagen de banden juist verstevigen en had naar eigen zeggen het plan ook Fiat/Chrysler (FCA) aan de alliantie toe te voegen. Daardoor zou ’s werelds grootste autobouwer ontstaan. Maar de onderhandelingen tussen Renault en FCA liepen vorig jaar stuk, en nu is FCA samengegaan met het eveneens Franse PSA (moederbedrijf van Peugeot, Citroën en Opel). 

Samenklitten

Met een besluit mogelijk alleen verder te gaan, neemt Nissan (en noodgedwongen Renault) een opmerkelijke afslag: overal in de autowereld klitten fabrikanten juist samen om de hoge investeringen te delen die de overgang naar elektrisch rijden met zich meebrengt. Zo kondigde Volkswagen vorig jaar aan dat het zijn elektrische platform uitleent aan Ford, dat op zijn beurt kennis over autonoom rijden deelt met de Duitsers.

Een mogelijk vertrek van Nissan is tegen de zin van de Fransen, die nog altijd graag nauwer willen samenwerken met de Japanners. Maar volgens veel leidinggevenden bij Nissan profiteert het Japanse bedrijf nauwelijks meer van de alliantie. Toen Renault Nissan eind jaren negentig overnam, was het concern bijna failliet. Ghosn kwam aan het roer en maakte Nissan in een jaar tijd weer winstgevend. Tot vorig jaar was Nissan zelfs succesvoller dan Renault. Dat is inmiddels niet meer zo, al heeft ook Renault het inmiddels economisch zwaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden