Free Record Shop verkoopt Finse droom voor 1 euro

De Free Record Shop, Nederlands grootste muziek- en videowinkelketen, geeft zijn Europese ambities op. De internationale expansie is geflopt, geeft bestuursvoorzitter Hans Breukhoven toe.

In stilte deed Breukhoven eind maart de 49 filialen van de Free Record Shop van de hand in Noorwegen, waar het bedrijf naar eigen zeggen marktleider was. Even geluidloos wisselden de filialen – zeventien stuks – in Finland vorig jaar al van eigenaar.

‘Daarmee is mijn buitenlandstrategie inderdaad 100 procent mislukt’, erkent Breukhoven in een vraaggesprek met het vakblad Entertainment Business. De Free Record Shop opende in 1994 zijn eerste winkel in Noorwegen, in Finland zette de keten vier jaar later voet aan wal.

‘In Finland hebben we alleen maar lopen tobben’, zegt Breukhoven. ‘In zeven jaar hebben we vijf directeuren gehad. We hebben alles fout gedaan wat we fout hadden kunnen doen.’ De verliezen in Finland liepen op tot 150 duizend euro per maand.

Na een jaar geleurd te hebben met de winkels, verkocht Breukhoven de Finse filialen voor één euro aan GameStop, de grootste keten van winkels in computerspellen van de Verenigde Staten. Dat lijfde ook de Noorse winkels in.

Een overnamesom van de laatste transactie noemt de Free Record Shop niet, maar Breukhoven zegt dat de Amerikanen er ‘meer dan goed voor hebben betaald’. Hij wil het geld aanwenden voor een verdere expansie in Nederland, België en Luxemburg, waar de keten 350 winkels heeft, met 2.000 man personeel en een omzet die naar verwachting dit jaar uitkomt op 350 miljoen euro. Onder de holding vallen ook de merken Van Leest (muziek, video en games), Game Mania (computerspellen) en de Benelux-filialen van de Build-A-Bear Workshop (vier speelgoedwinkels in Nederland en België).

Breukhoven wil wel af van de naam Free Record Shop, omdat die achterhaald is. ‘Vrije platenwinkel: waar heb je het in godsnaam over? Dat slaat nergens op.’ De keten haalt nog maar 20 tot 25 procent van zijn inkomsten uit muziek, terwijl dvd (film- en tv-series) 30 procent van de omzet bepaalt. De rest is afkomstig van games. Breukhoven zegt dat de marge op spellen 27 procent bedraagt, ‘maar dat is wel 27 procent van 60 euro’ voor een enkele game. ‘En die vraagt precies zo veel ruimte en arbeid als een cd van een tientje.’

Voorlopig blijft naam Free Record Shop op de gevels staan. Uit onderzoek, zegt Breukhoven, blijkt dat de naamsbekendheid van de keten bijna 100 procent is.

Begin jaren tachtig blijkt Richard Branson, de oprichter van Virgin, een bod te hebben gedaan op Free Record Shop van 27 miljoen gulden (ruim 12 miljoen euro) – een miljoen voor elk filiaal dat de keten toen had.

Breukhoven blijkt een oogje te hebben gehad op BOL.com, de internetboekhandel. ‘Wij hebben een van de grootste fouten gemaakt door het in 2001 niet voor 1,5 miljoen te kopen.’ BOL.com werd twee jaar geleden zelfstandig en boekte vorig jaar een omzet van 171 miljoen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.