nieuws auto-industrie

Frans PSA valt voor de avances van het Italiaanse Fiat: huwelijk in de maak

Het lijkt erop dat Fiat de ware heeft gevonden. Na een mislukte affaire met Renault/Nissan fuseert het concern (dat eerder samenging met het Amerikaanse Chrysler) nu met het Franse PSA. Dat is het moederbedrijf van Citroën, Peugeot en sinds enkele jaren Opel.

Fiat 500’s in Amerika. Beeld Reuters

Als de fusie slaagt, ontstaat een van de grootste autobouwers ter wereld met een gezamenlijke omzet van 184 miljard euro. Het concern komt daarmee in de buurt van reuzen Volkswagen en Toyota en de combinatie Renault/Nissan. Zelf noemt de nieuwe combinatie zich ‘een wereldleider in duurzame mobiliteit’. 

Het Franse PSA en het Italiaans-Amerikaanse Fiat-Chrysler krijgen ieder de helft van de aandelen in het fusiebedrijf dat zijn hoofdkantoor in Nederland krijgt. Fiat Chrysler heeft zijn hoofdzetel nu ook al hier. Onder de nieuwe vlag komen vanuit PSA merken als Peugeot, Citroën, DS, Opel (PSA) en daarnaast Fiat, Chrysler en Jeep. PSA-topman Carlos Tavares wordt ceo, John Elkann van Fiat/Chrysler wordt bestuursvoorzitter.

Het is geen liefde op het eerste gezicht: afgelopen voorjaar ketste een fusie van Fiat met Renault af. Renaults partner Nissan en de Franse overheid, grootaandeelhouder bij Renault, lagen dwars. Fiat/Chrysler (FCA) had eerder al een aanzoek gedaan bij Ford en General Motors, die geen interesse toonden. Ook PSA was eerder al in beeld. Nu lijkt de vonk dan toch overgesprongen. De fusie betekent op termijn vooral de redding van Fiat – als alles gaat zoals nu gehoopt.

Geen verkoopsuccessen meer

De zaken bij het Italiaanse Fiat lopen al jaren matig. Het concern, ooit heer en meester in kleine, zuinige auto’s, heeft al jaren geen verkoopsucces meer geboekt. Het bedrijf is naarstig op zoek naar geld om hoge investeringen te kunnen doen die nodig zijn om zijn vloot elektrisch te maken.

De Amerikaanse partner van de Italianen, het voormalige Chrysler, doet het een stuk beter met zijn Jeeps en enorme pick-uptrucks. Benzineslurpers avant la lettre, vaak met technologie uit de oertijd. Maar het land van Trump, waar een liter benzine omgerekend iets meer dan 70 eurocent kost, vormt nog altijd de ideale biotoop voor dit type auto.

FCA heeft echter een probleem: de zuinige Fiatjes krijgen geen poot aan de grond in de VS, terwijl de succesvolle trucks en Jeeps in Europa nauwelijks te betalen zijn vanwege hun hoge CO2-uitstoot. En dat wordt er niet beter op de komende jaren, want Brussel gaat enorme boetes heffen voor autofabrikanten wier modellen veel kooldioxide uitstoten.

Omdat het concern geld nodig heeft om te investeren in elektrificatie van de vloot – noodzakelijk om Brusselse miljoenenboetes te kunnen ontlopen – bedacht FCA onlangs een truc: het betaalde Tesla honderden miljoenen euro’s om diens uitstoot (nul gram per kilometer) te kunnen aftrekken van die van de eigen vloot. Zoiets mag volgens de regels. Het leek een kostenefficiënte manier om op oude voet te kunnen doorgaan. Maar het is een stoplap die slechts tijdelijk werkt. 

Kennelijk was de huidige ceo van FCA, de Brit Mike Manley, er niet van overtuigd dat het concern dankzij deze truc ook op lange termijn levensvatbaar blijft. Vandaar de beoogde fusie, die overigens nog langs toezicht- en aandeelhouders moet. Volgens de huidige stand van zaken krijgen aandeelhouders van Fiat/Chrysler een speciaal dividend van 5,5 miljard. De aandeelhouders van PSA krijgen het belang van 46 procent dat de Franse automaker heeft in auto-onderdelenproducent Faurecia.

Fiat/Chrysler  wilde afgelopen voorjaar nog  samengaan met Renault. Waarom zoekt Fiat zo naarstig naar een partner?

Lang duurde de flirt niet: na een week was de prille romance alweer voorbij.

Grote autoconcerns zoeken elkaar op voor samenwerking. Staat de auto-industrie aan de vooravond van een consolidatieslag? Vier redenen waarom ‘frenemies’ elkaar omarmen. En twee redenen waarom al die mooie fusieplannen wellicht ­gedoemd zijn te mislukken

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden